Tesla sāk testēt robotaksi pakalpojumu: Ambiciozs solis, neskatoties uz neatrisinātām FSD problēmām
Pat neraugoties uz pamatīgo kritiku un bažām, ko radījusi tās Full Self-Driving (FSD) sistēma, kas diemžēl ne reti figurē satiksmes negadījumos un noved pie sodiem, automobiļu ražotājs Tesla ir spēris drosmīgu soli un uzsācis sava autonomā taksometra pakalpojuma testēšanu. Sākotnēji šajā agrīnajā testēšanas fāzē piedalīsies vien uzņēmuma darbinieki, kas mīt Ostinā un Sanfrancisko līča apkārtnē. Ambiociozā pilnvērtīgā servisa atvēršana plašākai publikai iecerēta 2025. gada vasarā.
«FSD Supervised pasažieru pārvadājumu pakalpojums jau darbojas agrīnai darbinieku grupai Ostinā un Sanfrancisko līča rajonā,» Tesla pavēstīja savā oficiālajā kontā platformā X, piebilstot, ka jau pabeigti vairāk nekā 1,5 tūkstoši braucienu un nobraukti vairāk nekā 15 tūkstoši jūdžu (ap 24 tūkstoši km). «Šis pakalpojums palīdz mums attīstīt un validēt FSD tīklus, mobilo lietotni, transportlīdzekļu piešķiršanu, misijas kontroli un…»
Kas ir Tesla FSD un kā tā darbojas šobrīd?
Šī uzlabotā autovadītāja palīgsistēma, pazīstama kā FSD, ir pieejama kā abonēšanas pakalpojums Tesla elektromobiļu īpašniekiem. Lai arī tā spēj autonomi veikt virkni funkciju, piemēram, braukt pa šoseju, patstāvīgi mainīt joslas vai automātiski novietot auto stāvvietā, sistēma joprojām nespēj pilnībā vadīt transportlīdzekli bez cilvēka uzraudzības. Pašreizējā FSD versija, ko dēvē par “Supervised” (uzraudzītā), prasa, lai vadītājam būtu obligāti jātur rokas uz stūres un jābūt gatavam jebkurā mirklī pārņemt kontroli, ja sistēma nespēj tikt galā ar sarežģītu situāciju vai pieļauj kļūdu. Šī 'uzraudzītā' FSD versija jau ir plaši pieejama un tiek izmantota daudzu Tesla īpašnieku ikdienā.
Plāni un jaunā Robotaxi lietotne
Jaunākais paziņojums no Tesla faktiski attiecas uz pavisam cita, atsevišķa 'Robotaxi' lietojumprogrammas (aplikācijas) palaišanu. Nākotnē tieši caur šo lietotni autonomo taksometru varēs izsaukt ikviens, pat ja viņam nepieder Tesla automobilis. Uzņēmums iecerējis oficiāli atklāt robotaksi pakalpojumu Ostinā jau jūnijā, taču precīzākas detaļas par apkalpojamo teritoriju, cenām vai darbības laiku netika atklātas. Vienīgais, ko šajā sakarā minēja Ilons Masks, ir sākotnējais plāns – pirmajā darbības dienā Ostinā maršrutos dosies no 10 līdz 20 automašīnām.
Realitāte pret vīziju: Kāds izskatās pirmais robotaksi?
Lai arī pērn Tesla radīja īstu sensāciju ar futūristisko 'Cybercab' konceptu – robotaksi vīziju bez stūres rata un pedāļiem, kas lika aizrauties elpai, – ir gandrīz droši, ka uzņēmums jauno pakalpojumu sāks piedāvāt, izmantojot jau šobrīd pieejamos elektromobiļu modeļus. Publicētajā reklāmas materiālā redzams sedans 'Model 3', kas, šķiet, kalpos par pirmo robotaksi modeli agrīnajā testēšanas fāzē.
Attēls liecina par 'FSD Supervised' pakalpojuma pasažiera ekrānu. Automobilī, visticamāk, aizmugurē sēdošajiem pasažieriem būs pieejams ekrāns, kas rādīs aptuveno ierašanās laiku, ļaus regulēt klimata kontroles un mūzikas iestatījumus, kā arī nodrošinās sarkanu avārijas apturēšanas pogu – miera un drošības sajūtai pasažieriem.
Svarīga atruna: Vai vadītājs joprojām būs klāt?
Svarīgi atzīmēt – pievienotajā video klipā ir skaidra atruna, kas norāda uz to, ka šajos pirmajos robotaksi testos joprojām būs klātesošs autovadītājs. Teksts video vēsta: «Klāt ir vadītājs, kurš uzrauga situāciju un iejaucas tikai nepieciešamības gadījumā. FSD (Supervised) nepadara auto pilnībā autonomu.» Šī atruna ir būtisks atgādinājums, ka sistēma vēl nav sasniegusi pilnīgas autonomijas līmeni.
Neskaidrības un izaicinājumi
Tomēr šis paziņojums rada zināmu neskaidrību, jo vēl janvārī Ilons Masks pārliecinoši apgalvoja, ka Ostinā automašīnas kursēs bez vadītājiem un šim nolūkam tiks izmantota jauna programmatūras versija – tā dēvētā «unsupervised» (bez uzraudzības) FSD. Toreiz viņš arī minēja, ka Tesla šo 'bezuzraudzības' versiju izlaidīs īpašniekiem Kalifornijā un citos tirgos jau šogad. Līdz ar to, pagaidām nav pilnīgas skaidrības, vai Tesla patiešām plāno nekavējoties uzsākt pilnībā autonomu pakalpojumu Ostinā, vai tomēr, drošības apsvērumu dēļ, sākotnēji atstās vadītājus priekšējā sēdeklī.
Jāņem vērā arī juridiskie un regulatīvie izaicinājumi. Kalifornijā, kur darbojas vairāki citi autonomā transporta attīstītāji, uzņēmumiem nepieciešams iegūt virkni speciālu atļauju, lai varētu darboties pilnībā autonomi. Patlaban Tesla rīcībā ir tikai atļauja testēšanai, kurā transportlīdzeklī atrodas uzraugošs autovadītājs. Un te jāatgādina – kā jau minēts iepriekš, FSD sistēma pagaidām nebūt nestrādā perfekti un joprojām periodiski kļūst par cēloni satiksmes negadījumiem, radot pamatīgas bažas par tās gatavību pilnīgai autonomijai un plašai publiskai lietošanai bez cilvēka uzraudzības. Šo bažu apliecinājums ir nesenie notikumi, piemēram, gadījums, kad pat ar FSD jaunāko versiju aprīkots Cybertruck modelis ietriecās stabā. Kā tas iespējams, ja solīta pilnīga autonomija?
Neskatoties uz šīm pretrunām un tehniskajām grūtībām, Tesla ambiciozais plāns laist klajā robotaksi pakalpojumu liecina par kompānijas nelokāmo apņēmību virzīties uz priekšu autonomās braukšanas jomā, pat ja ceļš izrādās nelīdzens un pilns izaicinājumu.
Komentāri (0)
Šobrīd nav neviena komentāra