Buļļu cīņu traģēdija satricina Portugāli: jaunā cīnītāja nāve atjauno strīdus par tradīciju un ētiku
Portugālē vienmēr ir norisinājušās karstas debates par buļļu cīņām. Atbalstītāji apgalvo, ka tā ir tradīciju un kultūras svinēšana, savukārt dzīvnieku labturības aktīvisti uzskata to par novecojušu praksi. Taču šonedēļ šo argumentu tonis ir dramatiski mainījies pēc jauna buļļu cīnītāja nāves. Pagājušajā nedēļā 22 gadus vecais Manuels Trindade nomira pēc tam, kad Campo Pequeno arēnā Lisabonā viņu nāvējoši satrieca bullis. Viņš tika ārstēts medicīnas punktā un pēc tam transportēts uz Sanhosē slimnīcu, kur nomira mazāk nekā 24 stundas vēlāk. Šī traģēdija satricināja visu valsti un buļļu cīņu kopienu. Manuels nomira, mēģinot tvert bulli frontāli.
Jaunais vīrietis bija daļa no Grupo de Forcados Amadores de São Manços, vienas no Portugāles vecākajām trupām. Viņš tuvojās, soli pa solim, aptuveni 700 kg smagam dzīvniekam, kas jau bija ievainots ar šķembu atliekām. Portugāles buļļu cīņām raksturīgā forcados priekšnesumā cīnītāji stāv tādā pašā līmenī kā dzīvnieks, bez ieročiem vai aizsardzības, pēc tam, kad buļļu cīņu jātnieki ir pabeiguši savu daļu. Tā bija jaunā vīrieša pirmā reize, kad viņš mēģināja tvert bulli, un viņa pirmā uzstāšanās emblēmātiskajā Campo Pequeno buļļu arēnā, kurā ir aptuveni 9000 sēdvietu. Trindade turpināja ģimenes tradīciju, sekojot sava tēva pēdās, kurš arī bija San Mansos grupas dalībnieks. Šis gadījums ir atkal uzliesmojis karstas debates par buļļu cīņām Portugālē, un argumenti gan par, gan pret ir sasnieguši jaunus dziļumus sociālajos medijos. Viegla un tūlītēja pieejamība ļāva Trindades nāvei ģenerēt komentāru lavīnu, tostarp tos, kas sēroja par traģēdiju un sūtīja līdzjūtības vēstījumus ģimenēm, tos, kas sēroja par nāvi, bet arī atgādināja par iespējamajām sekām aktivitātei, kas, viņuprāt, vairs nav vieta Portugālē, un visbeidzot, naidīgus komentārus par zēnu un viņa pārstāvēto aktivitāti, tostarp “svinības” par jaunā vīrieša nāvi.
Sērojošās mātes "uzliesmojums": "Ja jums ir drosme, sviniet!"
“Esmu nākusi pateikties jums par visiem jūsu aplausiem, visiem smiekliem un līksmošanu par mana dēla nāvi. Vai jūs viņu pazināt, lai priecātos par viņa nāvi? Vai jūs zināt, vai viņš mīlēja dzīvniekus?” Tā sākās Alziiras Beringelas, Manuela Trindades mātes, publicētais teksts, ko viņa nodēvēja par “uzliesmojumu”. Šī reakcija nāca tikai dažas dienas pēc viņas dēla nāves un ir atbilde uz sociālajos medijos parādītajiem komentāriem. Piezīmē viņa arī norāda, ka jaunais vīrietis ziedojis savus orgānus un “turpinās dzīvot septiņos cilvēkos, lai jūs kaitinātu”. “Es sev biju apsolījusi nelasīt jūsu gudros komentārus, taču daži bija ‘tik jauki’, ka es to nevarēju izturēt un man nācās pateikties jums par jūsu atbalstu un pieķeršanos. Mēs joprojām dzīvojam demokrātiskā valstī, kur ikviens ir brīvs patikt tam, kas viņam patīk, un tas nav neviena cita darīšana,” Alziira rakstīja Facebook, šajā “uzliesmojumā” vēršoties arī pret politisko partiju People Animals Nature (PAN).
PAN partija: "Abnormālija, kurai jāizbeidzas"
PAN vienmēr ir uzskatījusi buļļu cīņu atcelšanu Portugālē par vienu no savām galvenajām prioritātēm. Partijas pārstāve un parlamenta deputāte nekavējoties reaģēja uz notikušo. Sociālajos medijos Inesa Sousa Reāla runāja par “abnormāliju, kurai jāapstājas”. “Mirst pieaugušie, mirst jauni pusaudži, vienmēr ir nopietnas traumas, un arēnā spīdzinātie dzīvnieki cieš šausmīgi,” teikts deputātes Instagram ierakstā, kurā viņa arī pievēršas jaunā buļļu cīnītāja nāvei. “Neatkarīgi no apstākļiem – jo esmu beznosacījumu pret buļļu cīņām – 22 gadus veca jaunieša nāve vienmēr ir jānožēlo, un mums ir jāciena sērojošā ģimene,” viņa rakstīja.
Inesas Sousas Reālas partija šonedēļ nosūtīja vēstuli valdībai, aicinot apturēt buļļu cīņu izrādes Lisabonas Campo Pequeno arēnā, un iesniedza Parlamentam priekšlikumu aizliegt nepilngadīgajiem apmeklēt buļļu cīņas. Pēc dažām dienām pati partija nācās publicēt paziņojumu, denuncējot “nepareizu un apmelojošu informāciju par PAN attiecībā uz traģisko 22 gadus vecā Manuela Marijas Trindades nāvi, kurš zaudēja dzīvību buļļu cīņās,” kā norādīja partija, kas tika publicēta ar buļļu cīņām saistītās lapās. “PAN nepriecājās, nedz arī jelkad priecātos par jaunieša nāvi nekādos apstākļos,” viņi skaidroja publikācijā. “Nevienā brīdī, mūsu iejaukšanās vai publiskajos komentāros, netika necienītas viņa ģimenes vai šīs traģēdijas liecinieku ciešanas.”
IRA atbilde: "Īstais vaininieks ir pats notikums"
Reaģējot uz polemiku, arī IRA (Dzīvnieku intervences un glābšanas organizācija) – nevalstiskā organizācija, kas sniedz palīdzību civilajai aizsardzībai un dzīvnieku glābšanai – sociālajos medijos sniedza tiešu atbildi uz Trindades mātes izteikumiem. IRA paziņoja, ka “dziļi nožēlo sāpes, ko viņa pārdzīvo, sāpes, kuras nevienai mātei nevajadzētu izturēt,” un ka ir “dabiski, ka viņa jūt dusmas par kritiku, jo tajā brīdī brūce ir vaļā un sirds runā skaļāk”. Publikācijā grupa arī norādīja, ka ir “neizbēgami atzīt, ka īstais vaininieks nav kritiskās balsis, bet gan pats notikums – izrāde, kas turpina apdraudēt ne tikai dzīvniekus, bet arī cilvēkus, kas tajā piedalās”.
"Tradīcija" ar saknēm 13. gadsimtā
Barbarisms vieniem, tradīcija citiem. Buļļu cīņas ir dziļi iesakņojušās Portugālē, īpaši noteiktos reģionos, kas saistīti ar laukiem un lauksaimniecību. Tā ir viena no senākajām tradīcijām valstī, ar dziļām saknēm Ribatežo, Alentežo un Azoru salās. Daudzi šo aktivitāti uzskata par Portugāles kultūras mantojuma daļu un 2014. gadā tā tika juridiski atzīta par kultūras aktivitāti, iekļaujot to īpašos tiesību aktos par mākslinieciska rakstura izrādēm. Saskaņā ar buļļu cīņu tūrisma un informācijas vietni Touradas, pirmās atsauces uz buļļu cīņām Portugālē datējamas ar 1258. gadu, karaļa Afonso III valdīšanas laikā. Tā pati vietne norāda, ka forcados pakāpeniski parādījās šajā buļļu cīņu mākslā, ar pirmo rakstisko pieminēšanu 1661. gadā. Atšķirībā no Spānijas un Francijas, Portugālē buļļu nogalināšana arēnā nav atļauta.
Pirmais efektīvais aizliegums nogalināt buļļus Portugālē datējams ar 1928. gadu, Estado Novo (Jaunā Valsts) sākumā. 1928. gada likums tika atcelts 2002. gadā, un buļļu cīņas atkal tika atļautas Portugālē vietās, kur šai praksei bija nepārtraukta 50 gadu tradīcija. Pašlaik vietas, kur atļauts nogalināt dzīvniekus arēnā, ir Barrankosa un Monsaraza. Sīvās debates nav mazinājušās, un šonedēļ, 5. septembrī, Campo Pequeno arēnā notiks buļļu cīņas, kuras vadīs Peru slavenais Andress Roka Rejs, viens no pasaules vadošajiem buļļu cīnītājiem.


Sekojiet mums līdzi: