Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Eiropa

Latvija uzsāk dzelzceļa revolūciju: 123 miljoni eiro inovatīviem akumulatoru elektrovilcieniem

Latvija uzsāk dzelzceļa revolūciju: 123 miljoni eiro inovatīviem akumulatoru elektrovilcieniem
Foto: LETA/Delfi.lv
0 0 208 0
Jauna ēra dzelzceļa transportā: 123 miljoni eiro inovatīviem akumulatoru elektrovilcieniem

Latvijas dzelzceļa sistēma ir uz jaunu, aizraujošu pārmaiņu sliekšņa. Otrdien, 2025. gada 9. septembrī, valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) izstrādāto normatīvo regulējumu, kas paredz būtisku investīciju – 123 miljonu eiro – novirzīšanu akumulatoru bateriju elektrovilcienu (BEMU) iegādei un to uzlādes infrastruktūras izveidei līdz pat 2029. gadam. Šis ambiciozais solis iezīmē ne tikai tehnoloģisku progresu, bet arī stingru valsts apņemšanos veidot ilgtspējīgāku un efektīvāku sabiedriskā transporta mugurkaulu, sniedzot neizsakāmas priekšrocības gan pilsētvides, gan reģionu iedzīvotājiem.

Kas ir akumulatoru bateriju elektrovilcieni (BEMU)?

BEMU vilcieni ir kā dzelzceļa pasaules hibrīdauto – inteliģents risinājums, kas apvieno labāko no divām pasaulēm. Tie ir aprīkoti ar modernu bateriju jeb akumulatoru tehnoloģiju, kas ļauj tiem nevainojami funkcionēt gan pa elektrificētām dzelzceļa līnijām, uzņemot elektroenerģiju no kontakttīkla, gan arī pa neelektrificētiem posmiem, izmantojot uzkrāto enerģiju. Šis unikālais princips novērš nepieciešamību pēc dārgiem un laikietilpīgiem pilnīgas dzelzceļa elektrifikācijas projektiem zemas satiksmes intensitātes līnijās, vienlaikus nodrošinot videi draudzīgu un klusu pārvietošanos. BEMU vilcieni spēj veikt aptuveni 80 līdz 100 kilometrus garus maršrutus bez papildu uzlādes, kas paver jaunas iespējas reģionālajai mobilitātei.

Stratēģiska vīzija ilgtspējīgai mobilitātei

Šo investīciju virzošais spēks ir vēlme modernizēt pasažieru pārvadājumus un veicināt Latvijas kopējos „zaļos” mērķus. Satiksmes ministrs Atis Švinka uzsver, ka dzelzceļš ir sabiedriskā transporta mugurkauls, un BEMU vilcieni ir atbilde uz nepieciešamību uzlabot mobilitāti reģionālajos maršrutos, kur pašlaik dominē novecojušie dīzeļvilcieni. Plānots, ka jaunie BEMU elektrovilcieni primāri kursēs maršrutos Rīga-Cēsis un Rīga-Daugavpils. Agrāk tika minēti arī citi potenciālie galamērķi, piemēram, Bolderāja-Rīga-Sigulda, Rīga-Madona un Rīga-Dobele, tādējādi aptverot plašu valsts teritoriju un nodrošinot ērtu savienojumu ar galvaspilsētu.

Sekojiet mums līdzi:

Bezemisiju tehnoloģija nozīmē ievērojamu CO2 izmešu samazinājumu un zemāku trokšņu līmeni, kas uzlabos dzīves kvalitāti gan pasažieriem, gan dzelzceļa tuvumā esošajiem iedzīvotājiem. Šis solis papildina jau īstenotos projektus – piemēram, 32 jaunu „Škoda Vagonka” elektrovilcienu iegādi elektrificētajām līnijām, kas jau pakāpeniski iekļaujas ikdienas satiksmē un nodrošina modernu, ātru un ērtu pārvietošanos Pierīgas reģionā.

Investīcijas un infrastruktūras attīstība

No kopējā 123 miljonu eiro finansējuma, 104,6 miljoni eiro nāk no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda, bet 18,4 miljoni eiro ir nacionālais finansējums. Akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādi un ieviešanu pārraudzīs VSIA “Autotransporta direkcija” (ATD), kamēr VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) būs atbildīgs par uzlādes infrastruktūras izveidi. Uzlādes risinājumi tiks ieviesti abos galvenajos maršrutos – Rīga-Cēsis un Rīga-Daugavpils, un to izveidei atvēlēti 12,3 miljoni eiro.

Ir svarīgi atzīmēt, ka paralēli šim projektam notiek arī plaša dzelzceļa pasažieru platformu modernizācija un izbūve visā valstī, nodrošinot mūsdienīgu un pieejamu infrastruktūru, kas atbilst jauno vilcienu prasībām un pasažieru ērtībām, tostarp cilvēkiem ar kustību traucējumiem. Lai gan dzelzceļa elektrifikācijas vēsture Latvijā ir bijusi sarežģīta un iepriekšējie projekti, kas orientēti uz kravu pārvadājumiem, tika pārtraukti, šī jaunā iniciatīva skaidri fokusējas uz pasažieru mobilitātes un vides kvalitātes uzlabošanu.

Latvijas dzelzceļa nākotnes ceļš

BEMU vilcienu projekta īstenošana līdz 2029. gadam ir nozīmīgs solis ceļā uz modernu un integrētu dzelzceļa sistēmu, kas kalpos kā Latvijas mobilitātes ass 21. gadsimtā. Tas ir apliecinājums valsts vēlmei investēt nākotnes tehnoloģijās, rūpēties par vides veselību un nodrošināt iedzīvotājiem ērtus un efektīvus pārvietošanās veidus. Ar šīm investīcijām Latvija ne tikai seko Eiropas tendencēm, bet arī pati kļūst par dzelzceļa inovāciju virzītāju reģionā, solot labāku, zaļāku un savienotāku nākotni ikvienam iedzīvotājam.

Preču Zīmes Strīds Aptur Džonija Aiva un OpenAI MI Partnerību – Kas Stāv Aiz Skandalozās Cīņas?
Kristīne Eglīte foto

Kristīne Eglīte

rakstniece, žurnāliste, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti