Lietotu elektroauto tirgus izaicinājumi un iespējas Latvijā
Lietotu elektroauto tirgus Latvijā ir sācis veidoties, taču tas joprojām saskaras ar vairākiem izaicinājumiem. Lai gan pieprasījums pēc elektriskajiem transportlīdzekļiem pieaug gan jauno, gan lietoto auto segmentā, ir svarīgi saprast faktorus, kas ietekmē elektroauto vērtību un ilgtspēju. Šī informācija ir īpaši būtiska, apsverot lietota elektroauto iegādi, kurā galvenā loma bieži vien ir tieši akumulatora stāvoklim un tā kalpošanas laikam.
Elektroauto akumulatora kalpošanas laiks un tā ietekmējošie faktori
Elektroauto akumulatora kalpošanas ilgumu nosaka vairāki būtiski faktori, kas ietekmē tā degradāciju un kopējo veiktspēju. Vidēji, pēc aptuveni 10 gadu ekspluatācijas, akumulatora kapacitāte var samazināties līdz 70–85%, kas tieši ietekmē automobiļa nobraukuma attālumu ar vienu uzlādi un, attiecīgi, tā vērtību tirgū. Daudziem elektroauto pēc šī laika perioda beidzas arī akumulatora garantijas periods, atstājot auto īpašniekus atbildīgus par iespējamajiem remontiem vai nomaiņu.
Akumulatora degradāciju paātrina vairāki aspekti: intensīva DC jeb ātrā uzlāde, kas rada lielāku karstumu un slodzi akumulatoram, kā arī bieža uzlāde līdz 100% un izlāde līdz nullei. Ilgstoša automašīnas novietošana ar pilnībā uzlādētu vai gandrīz izlādētu akumulatoru arī veicina tā nolietošanos. Optimālākais variants akumulatora ilgmūžībai ir regulāra lēnā AC uzlāde, uzturot uzlādes līmeni starp 20% un 80%. Autoražotāji bieži par kritisko slieksni uzskata 70–80% State of Health (SOH). Karstā klimata apstākļos baterijas degradācija notiek straujāk, savukārt aukstos apstākļos gan uzlādes laiks var paildzināties, gan nobraukuma attālums sarukt.
Vēl viens būtisks faktors ir akumulatora ķīmija un uzbūve. Piemēram, LFP akumulatori bieži vien labāk panes vairākus uzlādes ciklus, taču to uzvedība aukstumā var atšķirties. Šķidruma dzesēšanas sistēmas ievērojami uzlabo akumulatora ilgmūžību, tāpat arī moderna programmatūra un Battery Management System (BMS), kas uzrauga šūnu stāvokli un var optimizēt uzlādes profilus.
Citas nolietojuma pazīmes un riski
Lai gan elektroauto izvairās no tipiskām iekšdedzes dzinēju problēmām, piemēram, saistītām ar degvielas sistēmu vai izplūdes komponentiem, pastāv citi nolietojuma riski. Elektromobiļi vidēji ir par 15–25% smagāki nekā līdzvērtīgi auto ar iekšdedzes dzinēju, kas nozīmē straujāku balstiekārtas un riepu nodilumu.
Latvijas un līdzīgos klimatiskajos apstākļos, ilgstošai ekspluatācijai pakļautiem auto var rasties korozijas bojājumi, kas skar ne tikai virsbūvi, bet arī bremžu sistēmu. Lai gan rekuperatīvā bremzēšana paildzina bremžu kluču un disku kalpošanas laiku, pēc aptuveni 10 gadiem korozija var radīt problēmas.
Tāpat jāpievērš uzmanība transmisijas un dzesēšanas sistēmas komponentiem. Dažiem elektroauto modeļiem var būt nepieciešams remontēt reduktoru vai elektromotora gultņus pat pēc 5–10 gadu lietošanas. Elektriskie ūdens sūkņi un plastmasas dzesēšanas sistēmas savienojumi laika gaitā var kļūt trausli vai sabojāties korozijas dēļ, apgrūtinot dzesēšanas sistēmas funkcionēšanu.
Diagnostika un uzlādes vēstures nozīme pirms pirkuma
Pirms lietota elektroauto iegādes, neatkarīgi no tā vecuma, ir absolūti nepieciešams veikt rūpīgu diagnostiku un noskaidrot automašīnas uzlādes vēsturi. Izmantojot speciālus diagnostikas rīkus, var novērtēt galvenos parametrus un baterijas kopējo stāvokli (SOH), lai pieņemtu informētu lēmumu par pirkuma lietderību. Papildus tam jāpārbauda arī citas mezglu sistēmas, piemēram, balstiekārta, virsbūve un bremžu sistēma.
Uzlādes vēsture ir īpaši svarīga, jo tā sniedz ieskatu par iepriekšējā īpašnieka braukšanas un uzlādes paradumiem. Ja automobilis lielākoties ticis lādēts ar ātru uzlādi vai pastāvīgi uzlādēts līdz 100% un izlādēts līdz nullei, tas paātrina baterijas degradāciju, un šos parametrus nav iespējams nolasīt diagnostikā. Labākā prakse akumulatora ilglaicīgai saglabāšanai ir lēnā AC uzlāde līdz 80% un izvairīšanās no uzlādes kritiena zem 20%. Ideāls uzlādes līmenis ilgstošai stāvēšanai ir 40–60%.
Lietotu elektroauto tirgus Latvijā piedāvā arvien vairāk iespēju, taču rūpīga informācijas apkopošana un pirms pirkuma veiktā diagnostika ir būtiska, lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem un nodrošinātu ilgtspējīgu auto lietošanu.


Sekojiet mums līdzi: