Šķelšanās starp publiskajiem solījumiem un slēptajām saitēm
Šodien, 2025. gada 21. jūnijā, Lietuvas loģistikas milzis "Girteka Group", kas ieņem vadošo pozīciju Eiropas transporta un loģistikas tirgū, atkal nonācis sabiedrības uzmanības centrā. Atklājumi par tās ietekmīgo akcionāru – Mindauga Railas un Edvarda Liachoviča – nepārtrauktajām saitēm ar uzņēmumiem Krievijas Federācijā met garu un neērtu ēnu uz kompānijas publiskajiem paziņojumiem par pilnīgu norobežošanos no agresorvalsts tirgus. Šis atklājums rada nopietnus jautājumus par korporatīvo caurspīdīgumu un ētiskajiem standartiem laikā, kad Baltijas valstis ir izteiktākās Krievijas agresijas kritiķes.
Pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā 2022. gadā daudzi Rietumu un arī Baltijas valstu uzņēmumi saskārās ar milzīgu spiedienu un morālu imperatīvu pamest Krievijas tirgu. "Girteka Group" tobrīd rīkojās šķietami apņēmīgi, nākot klajā ar paziņojumiem, kas nosodīja Kremļa agresiju un solīja pārskatīt savu darbību, tostarp apturot investīcijas Krievijā un pārtraucot sadarbību ar sankcionētām kompānijām. Tika uzsākta apjomīga restrukturizācija, kuras mērķis bija atdalīt "Austrumeiropas operācijas" jaunā "Everwest Group" zīmolā, tādējādi formāli nodalot to no "Girteka Group" un pārorientējot transporta plūsmas uz Āzijas (piemēram, Ķīnas un Kazahstānas) un Eiropas virzienu.
Kipras labirints un 16 Krievijas uzņēmumi
Taču, kā atklājis portāls Delfi.lt, patiesība izrādījusies daudz sarežģītāka un neērtāka. Neskatoties uz šiem publiskajiem apgalvojumiem un restrukturizācijas centieniem, "Girteka Group" akcionāri Mindaugs Raila un Edvards Liachovičs joprojām ir cieši saistīti ar ievērojamu biznesa impēriju Krievijas Federācijā. Viņi ir Kiprā reģistrētas kompānijas "Eurona Holdings Limited" līdzīpašnieki. Saskaņā ar Kipras uzņēmumu reģistra datiem, 2024. gada 31. jūlijā 90% šīs kompānijas akciju piederēja Railam – vienam no bagātākajiem Lietuvas uzņēmējiem ar aktīviem, kas 2023. gadā pārsniedza 2 miljardus eiro – savukārt 10% piederēja Liachovičam.
Šī Kipras kompānija, kas dibināta 2010. gadā un kuras akcionāru sastāvs laika gaitā mainījies, kontrolē vismaz 16 dažādus uzņēmumus Krievijas teritorijā. Šie uzņēmumi darbojas transporta un loģistikas jomā, piedāvājot plašu pakalpojumu klāstu, sākot no transporta līdzekļu tirdzniecības un nomas līdz pat to tehniskajai apkopei un remontam. Lielākā daļa no šiem Krievijas uzņēmumiem atrodas Smoļenskas apgabalā. Starp tiem minami tādi uzņēmumi kā "Standart Trans", "Optitrans", "Klass Traks", "Ruskom Logistika", "Adamant", "Logtrans", "M5", "Megatrans LTD", "Nordtrans", "Reftrans", "River", "Slana", "Startrans", "Termotrans", "Vivatrans" un "Nesta". Šis iespaidīgais saraksts liecina par dziļu un noturīgu ekonomisko iestrādāšanos agresorvalsts ekonomikā.
Izvairīšanās no tiešas atbildības un reputācijas risks
Edvards Liachovičs, komentējot šo situāciju, medijam Delfi.lt apstiprinājis, ka gan viņš, gan Mindaugs Raila ir "Eurona Holdings Limited" patiesā labuma guvēji, taču vienlaikus uzsvēris, ka abi neesot tieši iesaistīti kompānijas ikdienas vadībā. Pēc viņa vārdiem, "Mēs esam naudas saņēmēji, bet uzņēmuma darbību nevadam." Oficiāli "Eurona Holdings Limited" vada Kipras pilsonis Georgios Georgiou. Šāda pieeja, lai gan formāli varētu atbilst likuma burtam, rada ievērojamus caurspīdīguma trūkuma jautājumus un liek apšaubīt "Girteka Group" publisko paziņojumu patieso jēgu.
Korporatīvā reputācija un uzticamība ir trauslas vērtības, īpaši mūsdienu sarežģītajā ģeopolitiskajā ainā. Laikā, kad patērētāji, partneri un investori arvien vairāk pieprasa uzņēmumiem demonstrēt ne tikai finansiālu veiktspēju, bet arī augstus ētikas un sociālās atbildības standartus, šādas atklātības dilemmas var radīt neatgriezeniskus bojājumus zīmola tēlam. "Girteka Group", kas sevi pozicionē kā atbildīgu loģistikas līderi Eiropā, ar lielu uzsvaru uz ilgtspējību un digitalizāciju, saskaras ar nopietnu pretrunu starp saviem publiskajiem vēstījumiem un akcionāru faktiskajām darbībām. Jautājums par "Krievijas sakņu" pilnīgu izskaušanu Baltijas valstu biznesā joprojām ir sāpīgs un neatrisināts, apliecinot, ka pat spēcīgi publiski apņemšanās vārdi ne vienmēr atbilst slēptām finanšu saitēm.
Plašākas dilemmas un nākotnes izaicinājumi
Šis "Girteka Group" akcionāru gadījums nav izolēts. Tas izgaismo plašāku problēmu, ar ko saskaras visa Eiropa: sarežģītas holdinga struktūras, starpnieku izmantošana un darbība caur trešajām valstīm, piemēram, Kipru, ievērojami apgrūtina centienus pilnībā izskaust ekonomiskās saites ar Krieviju. Turklāt pastāv bažas par iespējamiem sankciju apiešanas shēmām, kurās var būt iesaistīti uzņēmumi, kas saglabājuši klātbūtni Krievijā.
Lietuvas Seims, apzinoties šo izaicinājumu, nesen apstiprināja iespēju ieviest nacionālās ekonomiskās sankcijas pret Krieviju un Baltkrieviju, ja Eiropas Savienība nespēs vienoties par sankciju pagarināšanu. Šis solis, kam jau ir analogi Latvijā, Igaunijā un Polijā, demonstrē Baltijas valstu apņēmību nepieļaut Krievijas un Baltkrievijas preču iekļūšanu ES tirgū, īpaši caur austrumu robežām. Taču šāda veida tiesiskie regulējumi var būt spējīgi vien tad, ja valstu uzņēmumi un to patiesā labuma guvēji pilnībā nodrošina caurspīdīgumu savās operācijās.
Lai gan "Girteka Group" pēdējos gados ir demonstrējusi iespaidīgu izaugsmi un finansiālos panākumus, kas ļāvuši veikt jaunas investīcijas Eiropā un Skandināvijā, piemēram, atverot birojus Kauņā, Kirgizstānā, Kazahstānā un Tbilisi, Gruzijā, un modernizējot savu autoparku ar videi draudzīgākiem risinājumiem, šīs "ēnas puses" rada nopietnus jautājumus par ilgtermiņa stratēģijas ilgtspēju un morālo kompasu. Tikai pilnīga un bezkompromisu atteikšanās no jebkādām saitēm ar agresorvalsts ekonomiku var atjaunot uzticību un saskaņu starp korporatīvajiem vārdiem un darbiem, nostiprinot uzņēmuma pozīcijas globālajā tirgū kā patiesi atbildīgam spēlētājam. Sabiedrība un tirgus gaida skaidras atbildes un rīcību, nevis tikai skaļus paziņojumus.
Sekojiet mums līdzi: