Ryanair būtiski samazina lidojumus Baltijā, pamatojoties uz izmaksu pieaugumu
Īrijas zemo izmaksu lidsabiedrība "Ryanair" ir paziņojusi par nozīmīgu darbības samazinājumu Rīgas lidostā gaidāmajā ziemas sezonā. Šis lēmums, kas paredz par 20% samazināt lidojumu grafiku un atcelt septiņus populārus maršrutus, ir tieša reakcija uz pieaugošajām ekspluatācijas izmaksām lidostās Baltijas reģionā. Līdzīga tendence novērojama arī Lietuvā un Igaunijā, kur "Ryanair" savu klātbūtni samazina. Uzņēmuma komercdirektors Džeisons Makginess preses konferencē 9. oktobrī izteica neapmierinātību, norādot, ka izmaksas Rīgas lidostā kopš "Ryanair" bāzes atklāšanas 2021. gadā ir pieaugušas par 15%, padarot to mazāk konkurētspējīgu salīdzinājumā ar citiem Eiropas tirgus dalībniekiem .
Atceltie galamērķi un to dziļākie iemesli
Šajā ziemas sezonā no Rīgas vairs nebūs iespējams doties uz šādiem septiņiem galamērķiem: Ārhusu Dānijā, Edinburgu Lielbritānijā, Gdaņsku Polijā, Gēteborgu Zviedrijā, Parīzes Bodvē lidostu Francijā un Memmingeni Vācijā. Papildus tam netiks atsākti arī iepriekšējā ziemas sezonā jau atceltie lidojumi uz Berlīni Vācijā . Makginess uzsvēra, ka pieaugošās lidostu maksas ir būtisks faktors, kas ietekmē šo lēmumu. Viņš arī norādīja, ka pasažieru plūsma joprojām ir zemāka nekā pirms Covid-19 pandēmijas, kas mudina uzņēmumu pārskatīt savas darbības efektivitāti . Šis lēmums rada vilšanos daudziem ceļotājiem, kuri cerējuši uz pieejamiem lidojumiem gan īsiem atpūtas braucieniem, gan garākiem ceļojumiem .
Ryanair perspektīva un priekšlikums Latvijai
Neskatoties uz pašreizējo darbības samazinājumu, "Ryanair" komanda ir tikusies ar Latvijas Satiksmes ministriju, iesniedzot vērienīgu plānu par pasažieru plūsmas dubultošanu un papildu investīcijām 200 miljonu ASV dolāru apmērā tuvāko piecu gadu laikā. Šis plāns paredz 14 jaunu maršrutu atklāšanu, taču tā īstenošana ir tieši atkarīga no Rīgas lidostas un Latvijas valdības gatavības samazināt lidostas maksas .
Rīgas lidostas skatījums uz situāciju
Savukārt Rīgas lidostas pārstāvji pauž nedaudz atšķirīgu skatījumu uz situāciju. Viņi norāda, ka līdz pat 2024. gada pavasarim lidostā bija spēkā 2011. gadā noteiktie tarifi, kas netika pārskatīti gandrīz 15 gadus. Lidostas pārstāvji uzsver, ka pērn apstiprināto tarifu ietekme uz vienu pasažieri ir neliela, mazāka par vienu eiro, un lielāko daļu ar "Ryanair" minēto izmaksu pieaugumu veido ar lidostu nesaistīti faktori . Neskatoties uz inflāciju un izmaksu pieaugumu, lidosta prognozē, ka kopējā piedāvāto sēdvietu skaita pieaugums šoziem būs aptuveni 3-4%, jo ziemas sezona Baltijas reģionā tradicionāli ir klusāka un aviokompānijas katru gadu pārplāno savu maršrutu tīklu, prioritizējot rentablākos virzienus . Rīgas lidosta ir gan pārskatījusi savus investīciju plānus, gan nolēmusi uz nenoteiktu laiku iesaldēt tarifus, gan izstrādājusi jaunu atlaižu politiku, lai nodrošinātu aviokompānijām lielāku izmaksu prognozējamību un veicinātu maršrutu ilgtspēju .
Globālās tendences un nākotnes prognozes
Gan globālās prognozes Eiropā, gan prognozes, ko Rīgas lidosta saņem no aviopārvadātājiem, liecina, ka pasažieru skaita pieauguma tempi samazinās, un tas nozīmē vēl asāku konkurenci aviokompāniju un lidostu vidū . Pasaules tirgū joprojām trūkst gan jaunu lidmašīnu, gan to dzinēju un rezerves daļu, tāpēc aviokompānijas, rūpējoties par savu apgrozījumu, lidmašīnas nereti izvieto tur, kur iespējams nopelnīt vairāk – tuvāk pasažieriem ar augstāku maksātspēju . Katru gadu oktobra beigās aviācijas nozarē sākas ziemas lidojumu sezona, kuras laikā Baltijas reģionā tradicionāli ir mazāks avioceļotāju skaits . Līdz ar to aviokompānijas katru gadu, mainoties sezonām, pārplāno savu maršrutu tīklu un piedāvā lidojumus tajos galamērķos, kur prognozējams lielāks ceļotāju skaits, un atsakās no mazāk rentabliem galamērķiem . Mūsu reģionā pasažieru skaita izaugsmi pastiprināti kavē arī ģeopolitiskā situācija un augstā inflācija, kas ietekmē ceļotāju pirktspēju .



Sekojiet mums līdzi: