Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Izklaide

Ivars Zviedris: Filmas un Patiesības Drosme Zaudējuma Ēnā

Ivars Zviedris: Filmas un Patiesības Drosme Zaudējuma Ēnā
© MN/NRA.lv
0 0 80 0
Ivars Zviedris: Drosme Dzīvot un Filmēt Pēc Sirdsdzēliena

Latviešu dokumentālā kino grandu, režisoru un operatoru Ivaru Zviedri sabiedrība pazīst kā mākslinieku, kurš bez bailēm ienirst dzīves tumšākajos un jutīgākajos nostūros, lai caur kameras aci atklātu patiesību. Viņa darbi bieži ir provokatīvi, nesaudzīgi un liek skatītājam dziļi aizdomāties par eksistences smalkajām šķautnēm. Taču liktenis, šķiet, nolēmis režisoram likt piedzīvot vislielāko pārbaudījumu, ko vien dzīve var piespēlēt – pērnā gada decembrī viņš zaudēja savu jaunāko meitu, trīspadsmit gadus veco Annu Rozi, kura no dzīves aizgāja brīvprātīgi. Šis neizsakāmais sirdsdzēliens ir ielauzis robu ne tikai Zviedra personīgajā pasaulē, bet arī metaforiski – viņa dvēselē, atstājot “caurumu, kas plešas”. Ironiski, ka tieši mākslinieks, kurš visu mūžu ir radījis filmas par cilvēka trauslumu, izdzīvošanu un sarežģītām attiecībām, tagad pats ir kļuvis par savas dzīves visdramatiskākās filmas centrālo tēlu.

Dokumentālista DNS: Patiesības meklējumi un realitātes nesaudzīgā atspoguļošana

Ivars Zviedris, dzimis 1967. gada 1. decembrī Rūjienā, ir Latvijas dokumentālā kino klasiķa Anša Epnera skolnieks, kurš tagad vada Epnera dibināto studiju “AVE”. Viņa radošais ceļš ir pilns ar drosmīgiem lēmumiem un apņēmību parādīt to, kas bieži paliek neredzēts vai par ko nav ērti runāt. Zviedra filmas, piemēram, “Dokumentālists” par purvā dzīvojošo Intu, “Uz neredzīti, Brasa!” par dzīvi cietumā, “Esi uzticīgs līdz nāvei” par līdzatkarību un senioru laulību šķautnēm, vai “Kaprači” par bēru pakalpojumiem un cilvēkiem, kuri vada bēres, ir apliecinājums viņa apņēmībai nerimtīgi meklēt patiesību un atspoguļot realitāti tās visskarbākajā formā. Viņš ir režisors, kurš nebaidās mesties nezināmajā, lai atklātu paslēptās šķautnes. Kā Zviedris pats atzinis, viņa filmu varoņus bieži dēvē par margināļiem, taču viņš pats tādus apzīmējumus noliedz, uzsverot, ka tie ir cilvēki, kuri ir gatavi godīgi ielaist kameru savā dzīvē, atšķirībā no daudziem, kas runā puspatiesībās.

Šis godīgums un spēja iekļauties sensitīvās situācijās nav tikai māksliniecisks paņēmiens; tā ir Ivara Zviedra personības neatņemama sastāvdaļa. Viņa filmās bieži parādās nāves, slimību, vientulības un sabiedrības atstumtības tēmas, kas nav patīkamas, taču ir neizbēgama dzīves sastāvdaļa. Jau pirms Annas Rozes traģiskās aiziešanas, Zviedris bija saskāries ar tuvinieku zaudējumiem – pirms aptuveni pusgada viņš zaudēja arī savu māti. Šie personīgie triecieni, apvienojumā ar viņa radošo dabu, kas pastāvīgi meklē dziļumu un pretrunas, rada mākslinieku, kurš ir unikāli sagatavots izturēt grūtības.

Pārbaudījums pēc pārbaudījuma: Meitas zaudējums un sēru ceļvedis

Ziemas rudenī, 2024. gada decembrī, Ivara Zviedra dzīve tika sadalīta “līdz 18. decembrim un pēc tā”. Šajā dienā mūžībā devās viņa jaunākā meita Anna Roze, kura bija tikai trīspadsmit gadus veca. “Smalkā dvēselīte neizturēja šo skarbo pasauli,” ar dziļām sāpēm paziņoja režisors sociālajos tīklos, lūdzot pāris dienas viņu netraucēt, lai varētu pabūt ar Annu. Šis paziņojums atklāja neizsakāmu tēva bēdu un izmisumu, kas tik reti tiek publiski pausts ar šādu patiesīgumu.

Sekojiet mums līdzi:

Zaudējums ir bijis absolūti negaidīts. Režisors atmiņā restaurē pēdējo dienu, kad pavadīja laiku kopā ar Annu Rozi Kuldīgā, noskatoties viņa filmu “Līdz nāve mūs šķirs”. Viņi kopā izstaigāja pilsētu, apmeklēja kultūras centru, fotografējās, un pat piestāja kapos pie filmas “Dokumentālists” varones Intas, kur nolika ziedus. Zviedris uzsver, ka viņam nebija nekādu priekšnojautu par gaidāmo traģēdiju. Saziņa ar meitas mammu atnāca kā šoks, liekot viņam nekavējoties griezties atpakaļ uz Rīgu. Neizsakāmās sāpes un jautājums “kas tieši nospieda viņas sirsniņu” paliks neatbildēts.

Tomēr Ivars Zviedris nav palicis salauzts. Viņa būtība, kas meklē jēgu un patiesību, ir likusi viņam atrast jaunu veidu, kā tikt galā ar šo neaptveramo sāpi. Viņš izvēlējies pats sev tik ierasto ceļu – radīt filmu, kas kļūs par viņa paša sēru ceļvedi. Šis projekts, kurā viņš pats filmējas visai sensitīvās situācijās, tostarp veicot EEG izmeklējumu Rīgas 1. slimnīcā, ir kļuvis par sava veida psihoterapijas seansu. Viņš sarunājas ar teologiem, meditācijas skolotājiem un citiem cilvēkiem, lai caur šīm sarunām un kino valodu atrastu savu veidu, kā sērot, un, iespējams, iedvesmotu citus, kuri saskārušies ar līdzīgiem zaudējumiem. Tā vietā, lai slēptos no sāpēm, viņš to dokumentē, pārvēršot personīgo traģēdiju universālā mākslas darbā.

Mākslas un dzīves simbioze: Dzīves smagums kameras priekšā

Režisora darba metodes vienmēr ir bijušas saistītas ar dziļu iegremdēšanos realitātē. Filmas “Valkātājs” uzņemšanas laikā Zviedris ar operatoru Haraldu Ozolu brien purvā līdz pusei ūdenī, piedzīvojot neprognozējamas situācijas. Šāda fiziska un emocionāla klātesamība ir viņa darba kodols. Tagad, kad viņš filmē pats sevi, process kļūst vēl intīmāks un neaizsargātāks. Šī drosme ļaut kamerai ienākt savā vispersoniskākajā brīdī ir patiesi apbrīnojama un reti sastopama. Tas liecina par mākslinieka patieso uzticību savam aicinājumam – caur kino atklāt dzīves patieso seju, lai arī cik sāpīga tā būtu. Viņš nevis bēg no realitātes, bet gan uzdrošinās to parādīt citiem, caur savām brūcēm atverot dialogu par tēmām, kas bieži tiek apklusinātas. Kā viņš pats teicis: “Man visu laiku brūcēs sāli kaisa, sākot jau no filmu varoņiem.” Bet šoreiz sāls tiek kaisīts tieši viņa personīgajās, dziļākajās brūcēs.

Mākslinieka misija: Dzīvot, veidot un iedvesmot

Ivara Zviedra jaunā filma par sērošanu ir ne tikai piemineklis viņa meitai Annai Rozei, bet arī apliecinājums cilvēka spējai pārvarēt nepārvaramo. Tas ir stāsts par to, ka pat visdziļākajās bēdās ir iespējams atrast ceļu uz priekšu, izmantojot mākslu kā terapijas un sevis izpētes līdzekli. Viņa dokumentālais kino, kas vienmēr ir bijis par “vienkāršajiem cilvēkiem” un viņu dzīvēm, tagad pievēršas viskomplicētākajai un vienlaikus universālākajai pieredzei – zaudējumam un sērām. Viņa vēlme radīt “sērošanas recepti kino valodā – vairāk balstītu emocijās, metaforās un darbībās” – ir drosmīga un novatoriska pieeja, kas, iespējams, palīdzēs neskaitāmiem cilvēkiem rast mierinājumu un izpratni savās sāpēs.

Ivars Zviedris turpina darboties, meklēt, filmēt un dzīvot, apliecinot, ka pat vissmagākajos brīžos ir iespējams rast spēku turpināt ceļu, veidojot un iedvesmojot citus. Viņa stāsts ir spilgts atgādinājums par to, ka māksla nav tikai izklaide vai estētika, bet gan spēcīgs instruments, kas spēj dziedināt, transformēt un savienot cilvēkus caur kopīgām pieredzēm, pat ja tās ir tik tumšas un sāpīgas kā zaudējums.

Bokseris Kristaps Zutis un viltus ziņu izplatītājs Niks Endziņš: jauna sadursme pie šašliku čempionāta Rīgā
Jānis Bērziņš foto

Jānis Bērziņš

rakstnieks, žurnālists, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti