Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Izklaide

Kāpēc auto riepas ir melnas? Atklājums, kas pārsteidz!

Kāpēc auto riepas ir melnas? Atklājums, kas pārsteidz!
© unsplash.com/NRA.lv
0 0 29 0
Noslēpums atklāts: Kāpēc auto riepas ir ogļu melnumā, ja dabīgā gumija ir gaiša?

Vai esat kādreiz ar zinātkāri jautājuši sev – kāpēc gan automašīnu, motociklu un citu transportlīdzekļu riepas allaž ir tādā dziļi melnā tonī? Mūsdienu pasaule ir pilna krāsu, un gumija tās dabīgajā formā nemaz nav melna – tā ir balta vai gaišā krāsā, gluži kā piens! Šo intriģējošo jautājumu savulaik pētījuši arī "IFL Science" zinātnieki, atklājot aizraujošu stāstu par zinātnes, vēstures un praktiskās nepieciešamības sakausējumu, kas pārvērtis gaišu materiālu par neaizstājamu melnu veiktspējas simbolu.

Ceļojums laikā: No baltiem apločiem līdz melnai izturībai

Riepu pirmsākumi bija diezgan tāli no mūsdienu izpratnes par tām. Kad automobiļi vēl spēra savus pirmos nedrošos soļus pa pasaules ceļiem, riepas, kas izgatavotas no dabīgā kaučuka, patiešām bija baltas. Iedomājieties ainu – elegants, senlaicīgs automobilis ar koši baltiem riteņiem! Šķiet romantiski, taču šī romantika ātri vien saskārās ar skarbo realitāti: tīra gumija, lai arī elastīga, bija neticami neizturīga pret nodilumu. Tīri gumijas aploki spēja izturēt vien dažus simtus kilometru, un to kalpošanas laiks bija sāpīgi īss, liekot īpašniekiem tērēt milzīgas summas pastāvīgai riepu nomaiņai. Tas nebija ilgtspējīgi, tas nebija praktiski, un tas kliedza pēc risinājuma.

Par laimi, zinātnes gaita bija neatlaidīga. Pagājušā gadsimta sākumā nejaušs, bet ģeniāls atklājums mainīja riepu vēsturi uz visiem laikiem. Riepu ražošanas procesā gumijai tika sākts pievienot kādu vielu, kas radikāli uzlaboja tās īpašības. Šī viela bija oglekļa kvēpi – smalks, melns pulveris.

Melnais brīnumlīdzeklis: Oglekļa kvēpu loma

Oglekļa kvēpi nav vienkārši piemaisījums. Tas ir gandrīz tīrs ogleklis, kas veidojas naftas produktu nepilnīgas sadegšanas kontrolētos apstākļos. Tas ir kā super-ingrediants, kas gumijas struktūrai piešķir pavisam jaunu dimensiju. Kad oglekļa kvēpi tiek pievienoti dabīgajam kaučukam un citām riepu maisījuma sastāvdaļām, notiek fascinējošas ķīmiskas un fizikālas pārvērtības. Oglekļa kvēpu sīkās daļiņas veido spēcīgas saites ar gumijas polimēru ķēdēm, radot ievērojami izturīgāku, stingrāku un noturīgāku materiālu.

Galvenais iemesls, kāpēc riepas kļuva melnas un palika melnas, ir tieši šī neticamā izturības palielināšanās. Oglekļa kvēpi dramatiski uzlabo gumijas noturību pret abrazīvu nodilumu – to nemitīgo berzēšanos pret ceļa segumu, kas ir riepu galvenais ienaidnieks. Bez oglekļa kvēpiem riepas nobraukums, kā lēš eksperti, patiešām nepārsniegtu 8000 kilometrus, kas nozīmētu gandrīz ikgadēju vai pat biežāku riepu maiņu lielākajai daļai autovadītāju. Pateicoties oglekļa kvēpiem, riepas tagad spēj kalpot desmitiem tūkstošu kilometru, padarot auto lietošanu daudz ekonomiskāku un ērtāku.

Vairāk nekā tikai izturība: Papildu bonusi

Taču oglekļa kvēpu pievienošanai ir vēl citi, tikpat svarīgi iemesli. Viens no tiem ir karstuma vadītspēja. Braukšanas laikā riepas sakarst berzes un deformācijas dēļ. Pārmērīga karstuma uzkrāšanās var dramatiski paātrināt gumijas degradāciju. Oglekļa kvēpi lieliski vada siltumu, palīdzot to vienmērīgi izkliedēt pa visu riepas virsmu un novēršot bīstamu pārkaršanu. Tas ir īpaši kritiski lielā ātrumā un pie lielas slodzes, kur riepu veiktspēja tiek pakļauta ārkārtīgiem apstākļiem.

Sekojiet mums līdzi:

Vēl kāds nozīmīgs oglekļa kvēpu sniegtais labums ir aizsardzība pret vides faktoriem. Ultravioletais (UV) starojums no saules un ozons gaisā ir divi lieli gumijas ienaidnieki, kas laika gaitā izraisa tās plaisāšanu un cietēšanu. Oglekļa kvēpi absorbē UV gaismu un kavē ozona ietekmi, tādējādi pasargājot riepu no priekšlaicīgas novecošanās un saglabājot tās elastību un veiktspēju ilgākā laika periodā. Iedomājieties riepu kā ādu, kurai oglekļa kvēpi ir kā spēcīgs saules aizsargkrēms un pretnovecošanās līdzeklis vienlaikus!

Turklāt oglekļa kvēpi padara riepas elektriski vadošas. Kustības laikā riepas saskarē ar ceļa virsmu var uzkrāt statisko elektrisko lādiņu. Bez iespējas šo lādiņu novadīt, var rasties nepatīkami elektriskās strāvas triecieni, iekāpjot vai izkāpjot no auto, vai pat, ekstremālos gadījumos, radīt dzirksteles, kas varētu būt bīstamas, piemēram, uzpildot degvielu. Oglekļa kvēpi nodrošina, ka statiskā elektrība tiek novadīta droši un nepārtraukti.

Krāsa kā praktisks bonuss un estētika

Lai arī galvenie iemesli ir saistīti ar veiktspēju un izturību, melnajai krāsai ir arī praktiskas estētiskās priekšrocības. Ceļi nav tīri. Tie ir pilni putekļu, dubļu, eļļas un citu netīrumu. Melnā krāsa dabiski maskē šos netīrumus un krāsas izmaiņas, kas neizbēgami rodas riepām saskaroties ar ceļu. Kaut arī auto kopšanas cienītāji izmanto īpašus riepu melnināšanas līdzekļus, lai saglabātu to košo toni, pašas riepas melnā krāsa nozīmē, ka tās izskatās vizuāli pieņemami pat tad, ja nav ideāli tīras. Iedomājieties, cik ātri nosmērētos un neglītas kļūtu baltas riepas!

Lai gan zinātne ir attīstījusies un mūsdienu riepās tiek izmantoti arī citi materiāli, piemēram, silīcija dioksīds, kas var uzlabot rites pretestību un degvielas ekonomiju un ļautu ražot riepas arī citās krāsās, melnā krāsa ir kļuvusi par riepu universālo identitāti. Daļēji tas ir vēstures dēļ – melnās riepas pierādīja savu izcilību tik pārliecinoši, ka kļuva par standartu. Daļēji tā ir praktiskuma un estētikas kombinācija. Un daļēji, iespējams, mēs vienkārši esam pieraduši, ka riepām jābūt melnām. Tās izskatās spēcīgas, uzticamas un gatavas doties ceļā.

Dziļākā nozīme: Riepu inženierijas meistarība

Tātad, aiz šķietami vienkāršā jautājuma par riepu krāsu slēpjas iespaidīgs stāsts par materiālu zinātni un inženierijas sasniegumiem. Katra riepa ir sarežģīts kompozītmateriālu inženierijas brīnums, kas sastāv no daudzām sastāvdaļām – gumijas (dabīgās un sintētiskās), oglekļa kvēpiem, silīcija dioksīda, dažādām ķīmiskām vielām, kā arī pastiprinošiem elementiem, piemēram, tērauda kordiem un tekstila slāņiem. Katrai sastāvdaļai ir sava vitāli svarīgā loma, lai nodrošinātu riepas spēju izturēt milzīgu slodzi, nodrošināt optimālu saķeri ar ceļu visdažādākajos apstākļos, absorbēt triecienus, samazināt rites pretestību un galu galā garantēt mūsu drošību uz ceļa. Melnā krāsa ir kā redzams apliecinājums vienai no svarīgākajām sastāvdaļām, kas padara šo visu iespējamu.

Nākamreiz, redzot automašīnu riepas, atcerieties, ka to melnums nav nejaušība vai vienkārši dizaina izvēle. Tas ir funkcionāls apliecinājums to neticamajai izturībai, aizsardzībai un inženiertehniskajai meistarībai, kas ļauj tām bez apstājas ripot pa pasaules ceļiem.

Vasara Dubaijā: Jaunumi, piedāvājumi un neaizmirstami mirkļi visai ģimenei
Roberts Vītoliņš foto

Roberts Vītoliņš

rakstnieks, žurnālists, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti