Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Krimināls

Lāčplēša ielas pārvērtības: veloceliņš un "Lidl" rada spriedzi Rīgas satiksmē

Lāčplēša ielas pārvērtības: veloceliņš un "Lidl" rada spriedzi Rīgas satiksmē
Kā informē Rīgas domē, Lāčplēša ielā 76 šobrīd notiek jauna "Lidl" veikala ēkas būvniecība. Darbus veic SIA "Aimasa" un tos plānots pabeigt 2026. gadā. Projekta realizētājs veic arī Lāčplēša ielas rekonstrukciju, tajā skaitā, izbūvē jaunu veloceļu.|foto: Ekrānuzņēmums no x.com/Jauns.lv
0 0 458 0
Kopenhāgena Lāčplēša ielā: Rīgas vīzijas un realitātes sadursme

Rīgas sirds, vēsturiskiem stāstiem un dinamiskai dzīvei caurvīta, atkal ir epicentrs dedzīgām debatēm par pilsētas nākotnes seju. Šoreiz uzmanības centrā nonācis Lāčplēša ielas posms, kur, līdzās topošajam gigantam – jaunajam "Lidl" veikalam – plecu pie pleca ar ambīcijām par modernu, velobraucējiem draudzīgu vidi saduras ikdienas satiksmes rūpes un nerimstošas bažas par haosu. Kamēr vieni ar cerību raugās uz "Kopenhāgenas" vīziju Rīgā, tikmēr citu balsis atskan ar skarbu brīdinājumu: "Sastrēgumi būs visu laiku."

Ambiciozais projekts Lāčplēša ielā: solījums par labiekārtotu nākotni

Lāčplēša ielā 76, kur strauji aug jaunā mazumtirdzniecības tīkla "Lidl" ēka, paralēli norisinās arī ievērojama apkārtējās infrastruktūras pārbūve. Šī projekta ietvaros, kas sākts 2025. gada martā un plāno durvis vērt nākamajā gadā, tiek ne tikai būvēts divstāvu veikals ar 120 autostāvvietām un iespaidīgu 149 velonovietņu skaitu, bet arī veidota jauna, regulējama gājēju pāreja un papildināta esošā satiksmes plūsma. Iebraukšana veikala teritorijā būs nodrošināta gan no Satekles, gan no Lāčplēša ielas puses, kas, pēc attīstītāju ieceres, veicinās labāku pieejamību visiem satiksmes dalībniekiem . Investīcijas paredzētas ne tikai paša veikala teritorijā, bet arī Lāčplēša ielas rekonstrukcijā, ar mērķi integrēt jauno objektu pilsētas vēsturiskā centra aizsardzības zonā, rūpīgi piedomājot pie arhitektūras saderības ar apkārtējo vidi. Fasādē izmantots ķieģeļu motīvs ar stikla un retinātu ķieģeļu akcentiem, radot harmonisku estētiku . Velo novietņu pārpilnība, īpaši tās, kas izvietotas ēkas pirmajā stāvā, skaidri norāda uz vēlmi respektēt un veicināt aktīvo velobraucēju plūsmu galvaspilsētas centrā . Projekts paredz arī maģistrālo siltumapgādes tīklu pārbūvi, nododot „Rīgas siltuma” īpašumā jaunus, mūsdienīgus siltumtīklus .

Sabiedrības satraukums un eksperta brīdinājumi: vīzija pret ikdienu

Tomēr aiz spožās vīzijas par sakārtotu un modernu pilsētvidi slēpjas liels sabiedrības satraukums, kas nerimst diskusijās par to, vai šis risinājums ir piemērots tieši Lāčplēša ielai. Galvenās bažas raisa automašīnu satiksmes samazināšana un iespējamie sastrēgumi. Televīzijas raidījuma "Zebra" vadītājs Pauls Timrots, kurš ir zināms ar savu aso un tiešo nostāju satiksmes jautājumos, ir kategorisks: "Ja mēs atstājam tikai vienu joslu pa Lāčplēša ielu ārā no centra, tad sastrēgums šeit būs visu laiku." Viņa arguments ir vienkāršs un biedējošs – ja brauktuve automašīnām tiek samazināta, un atstāta tikai viena josla virzienā ārā no centra, tad jebkurš autovadītājs, kurš vēlēsies nogriezties pa labi, apturēs visu plūsmu, radot nebeidzamu korķi .

Šis scenārijs šķiet likumsakarīgs daudziem rīdziniekiem, kuri ikdienā saskaras ar galvaspilsētas satiksmes izaicinājumiem. Lāčplēša iela ir svarīga artērija, kas savieno pilsētas centru ar citām apkaimēm, un ikviena izmaiņa tajā var radīt kaskādes efektu. Frustrācija ir jūtama, jo pilsētas iedzīvotāji baidās, ka centieni uzlabot veloinfrastruktūru un izveidot jaunus komercobjektus notiek uz autovadītāju rēķina, ignorējot reālās satiksmes slodzes un plūsmas īpatnības. Daudzi uzsver, ka Lāčplēša iela ir intensīva tranzīta iela, kurā veloceliņa ierīkošana vienkārši maina brauktuves konfigurāciju, bet neatrisina problēmu kopumā, pat to pasliktinot .

Rīgas urbānās plānošanas dilemmas: sabalansētas kustības meklējumos

Sekojiet mums līdzi:

Lāčplēša ielas gadījums nav unikāls Rīgas urbānās attīstības kontekstā. Galvaspilsēta jau gadiem ilgi balansē uz smalkās robežas starp vēlmi kļūt par modernu, zaļu pilsētu ar attīstītu veloinfrastruktūru un nepieciešamību nodrošināt raitu automašīnu satiksmi. Velo joslas Lāčplēša ielā pastāv jau kopš 2014. gada, kad tās kopā ar Elizabetes un Dzirnavu ielas velojoslām bija daļa no pilotprojekta Rīgas centrā . Šobrīd ir redzams, ka Rīgas domes Ārtelpas un mobilitātes departaments aktīvi strādā pie veloinfrastruktūras tīkla pilnveidošanas, plānojot vairāk nekā 36 km jaunu veloceliņu izbūvi 20 apkaimēs . Tas ietver gan esošo velojoslu pagarināšanu līdz Satekles ielai Lāčplēša ielas posmā, gan jaunu veloceļu izveidi citās pilsētas daļās .

Pilsētplānotājiem un satiksmes inženieriem ir jātiek galā ar sarežģītu uzdevumu – integrēt dažādu transporta veidu intereses, neupurējot vienu par labu otram. Diskusijas bieži vien kļūst emocionāli piesātinātas, jo katra grupa – autovadītāji, velobraucēji, gājēji, sabiedriskā transporta lietotāji – cīnās par savu vietu pilsētas asinsritē. "Kopenhāgena Lāčplēša ielā!" – šis sauklis atspoguļo ideālistisku vīziju par pilsētu, kurā dominē ilgtspējīgas mobilitātes formas. Tomēr realitāte ir daudz niansētāka. Rīgas ielas, īpaši centra tuvumā, jau šobrīd piedzīvo ievērojamu satiksmes intensitāti. Jaunā veikala piesaistītais automašīnu plūsmas pieaugums apvienojumā ar joslu samazināšanu var radīt neatgriezeniskus sastrēgumus, kas ietekmēs ne tikai šīs ielas, bet arī blakus esošās artērijas, izraisot sastrēgumu kaskādes efektu. Tas var novest pie gaisa piesārņojuma pieauguma un iedzīvotāju neapmierinātības, liekot apšaubīt projekta patieso ieguvumu .

Ikdienas realitāte un nākotnes cerības: Vai Rīga spēs rast līdzsvaru?

Šīs infrastruktūras izmaiņas nav tikai kartē iezīmētas līnijas vai pāris jaunas ēkas. Tās tieši ietekmē tūkstošiem rīdzinieku ikdienas dzīvi. Iedomājieties – vecāks, kurš steidzas uz bērnudārzu, nogurusi biroja darbiniece pēc garas dienas, kurjers, kas cenšas piegādāt sūtījumu laikā. Katrs zaudētais brīdis sastrēgumā ir laiks, kas tiek atrēķināts no ģimenes, atpūtas vai personīgās izaugsmes. Pilsētas nervu sistēma – tās ielas – ir pārslogotas, un ikviena izmaiņa var izraisīt sāpes vai atvieglojumu. Tie, kuri ikdienā pārvietojas ar velosipēdu, ar cerību raugās uz katru jaunu veloceliņa posmu, redzot tajā iespēju drošākai un ātrākai nokļūšanai galamērķī, kā arī ieguldījumu veselīgākā un zaļākā pilsētvidē . Taču tajā pašā laikā autovadītāji, kuriem nav alternatīvas vai kuri nevar atteikties no automašīnas, jūtas iesprostoti un aizmirsti.

Tiek atgādināts par Lāčplēša ielas statusu kā vienai no ielām, kurās kursē sabiedriskais transports un ir veloinfrastruktūra, tādējādi ierindojot to 1. ielu uzturēšanas klasē . Tas nozīmē, ka ielas nozīme ir liela un tās infrastruktūrai jābūt piemērotai dažādiem satiksmes veidiem. Vai pilsēta spēs atrast zelta vidusceļu, kas apmierinās gan velosipēdistu, gan autovadītāju vajadzības, vienlaikus veicinot ilgtspējīgu attīstību un nodrošinot, ka "Kopenhāgenas" vīzija nepaliek tikai skaists sapnis, bet kļūst par funkcionālu realitāti visiem Rīgas iedzīvotājiem? Šis ir jautājums, uz kuru atbildes sniegs tikai laiks, kad jaunais "Lidl" veikals vērs durvis un Lāčplēša ielas jaunā seja pilnībā integrēsies Rīgas ikdienas ritmā. Iespējams, ka ar gudru satiksmes organizāciju un inovatīviem risinājumiem patiesā "Kopenhāgena" Lāčplēša ielā var kļūt par piemēru citiem, pierādot, ka līdzāspastāvēšana ir iespējama.

Šausmas Brīvības Ielas Lombardā: Aizturēts Laupītājs, Kurš Darbinieci Aplēja ar Benzīnu un Vitrīnu Iztukšoja Ar Cirvi
Sanita Ozoliņa foto

Sanita Ozoliņa

rakstniece, žurnāliste, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti