Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Krimināls

Šausmas uz Šosejas: No Fūres Izbirst 10 Tonnu Rullis, Savainojot Mazu Bērnu – Kāpēc Tas Notika?

Šausmas uz Šosejas: No Fūres Izbirst 10 Tonnu Rullis, Savainojot Mazu Bērnu – Kāpēc Tas Notika?
Foto: TV3.lv
0 0 123 0
Šausmas uz šosejas: Kad 10 Tonnu Tērauda Rullis Kļūst par Nāvējošu Projektilu Satiksmē – Cietis Mazulis

Ceļu satiksmes drošība ir trausls līdzsvars starp neskaitāmu faktoru mijiedarbību – transportlīdzekļu tehnisko stāvokli, vadītāju meistarību un atbildību, ceļu infrastruktūras kvalitāti un, kas nereti paliek ēnā, pareizu un drošu kravas nostiprināšanu. Tomēr reizēm šis trauslais līdzsvars tiek brutāli pārtraukts ar dramatisku iznākumu, atgādinot par sekām, ko var radīt pat šķietami nenozīmīga nolaidība. Kāda diena uz vienas no Latvijas šosejām pārvērtās par īstu murgu, kad no pretimbraucošas smagās automašīnas pēkšņi izkrita milzīgs, 10 tonnas smags skārda rullis, radot izbīli un, vēl satraucošāk, ievainojot mazu, nevainīgu bērnu.

Incidents, Kas Aizturēja Elpu

Negadījums notika brīdī, kad kravas automašīna jeb tautā sauktā “fūre” izbrauca no rotācijas apļa. Šāds manevrs prasa īpašu precizitāti un zemāku ātrumu, it īpaši, ja transportlīdzeklis ved smagu un potenciāli bīstamu kravu. Acīmredzot, krava – milzīgais metāla rullis – nebija pienācīgi nostiprināta, vai arī fūres kinētiskā enerģija pagrieziena laikā radīja spēkus, ar ko nostiprinājumi nespēja tikt galā. Smagā masa, pakļaujoties centrbēdzes spēkam, burtiski izlauzās no transportlīdzekļa fiksācijas, ar draudīgu blīkšķi nokrītot uz ceļa braucamās daļas. Desmit tonnas metāla acumirklī kļuva par nekontrolējamu, postošu objektu, kas traucās pa asfaltu.

Pretimbraucošais Audi markas automobilis, kurā atradās ģimene – tēvs Juris, viņa sieva un viņu tikai divus gadus vecais dēliņš –, nonāca tiešā briesmu zonā. Juris, redzot, kā fūre bīstami sasveras un saprotot nenovēršamo, acumirklī pieņēma zibenīgu, dzīvību glābjošu lēmumu – spiest bremzes grīdā. Šī drosmīgā un ātrā reakcija, visticamāk, pasargāja ģimeni no daudz traģiskākām sekām, taču pilnībā izvairīties no sadursmes ar milzīgo rulli neizdevās. Trieciens bija spēcīgs, un, kā liecina notikuma vietas apskate, smagais rullis atstāja dziļas, postošas gropes asfalta segumā. Šīs rētas uz ceļa kalpo kā skarbs atgādinājums par incidenta bīstamību un masīvā objekta spēku.

Ģimenes Pārdzīvojums: Bailes un Sāpes Mazajās Acīs

Jura un viņa sievas izjūtas tajā brīdī ir grūti aprakstīt vārdos. Redzot, kā milzu kravas auto kļūst par draudu avotu un kā pretī lidojošais objekts apdraud viņu dzīvības, īpaši viņu mazā dēla drošību, sirdis noteikti sastājās. Katra sekunde šķita kā mūžība. Straujā bremzēšana, riepu kaukšana, trieciena duna – šīs skaņas un sajūtas neizdzēsami iespiedās viņu atmiņā. Vissmagākais brīdis, bez šaubām, bija apziņa, ka negadījumā cietis viņu dēliņš. Divgadīgs bērns, kuram ceļojumam ar vecākiem vajadzēja būt drošam un bezrūpīgam, pēkšņi kļuva par negadījuma upuri. Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas speciālisti nereti uzsver, ka pat šķietami nenozīmīgi satiksmes negadījumi var atstāt nopietnas un ilgstošas fiziskas un psiholoģiskas sekas uz bērna veselību un attīstību . Mazulis tika nogādāts medicīnas iestādē, kur mediķi rūpīgi izvērtēja gūtās traumas. Lai gan precīzs bērna veselības stāvoklis publiski netiek atklāts, zināms, ka viņš guvis ievainojumus. Šāds notikums ir milzīgs emocionāls trieciens visai ģimenei, un pārdzīvotās bailes un bezpalīdzības sajūta var radīt nepieciešamību pēc psiholoģiskā atbalsta gan bērnam, gan viņa vecākiem . Krīžu un konsultāciju centri, piemēram, “Skalbes”, sniedz profesionālu palīdzību un atbalstu cilvēkiem, kuri nonākuši šādās traumatiskās situācijās .

Tūlītēja Rīcība un Seku Likvidēšana

Pēc negadījuma notikuma vietā ātri ieradās operatīvie dienesti – Valsts policija un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests. Policijas uzdevums bija fiksēt negadījuma apstākļus, regulēt satiksmi un uzsākt izmeklēšanu, lai noskaidrotu atbildīgos. Mediķi nekavējoties sniedza pirmo palīdzību cietušajiem, īpašu uzmanību pievēršot mazajam bērnam, un nodrošināja viņa transportēšanu uz slimnīcu. Notikuma vietā strādāja arī ceļu uzturēšanas dienesti, kuru uzdevums bija novērst bīstamo šķērsli no brauktuves un novērtēt ceļa seguma bojājumus. Desmit tonnu smagā ruļļa atstātās gropes liecina par būtiskiem infrastruktūras bojājumiem, kuru novēršana prasīs laiku un ievērojamus resursus. Ceļa seguma remonts ir kritiski svarīgs, lai atjaunotu satiksmes drošību konkrētajā posmā.

Kravas Nostiprināšanas Noteikumi: Teorija un Prakse

Šis incidents spilgti izgaismo problēmu, kas saistīta ar kravu nostiprināšanu autopārvadājumos. Latvijā un Eiropas Savienībā pastāv detalizēti normatīvie akti, kas regulē kravu izvietošanu un nostiprināšanu transportlīdzekļos . Eiropas standarts EN 12195-1:2010 nosaka prasības nostiprināšanas spēku aprēķināšanai, ņemot vērā kravas svaru, berzi un citus faktorus . Latvijas Ceļu satiksmes noteikumi un citi likumdošanas akti paredz prasības, kas jāievēro pārvadātājiem . Kravai jābūt nostiprinātai tā, lai tā nevarētu izkustēties ne garenvirzienā (bremzējot vai paātrinoties), ne šķērsvirzienā (veicot manevrus vai braucot līkumos vai rotācijas apļos) . Nostiprināšanas saitēm un aprīkojumam (stūra aizsargiem, pretpaslīdēšanas paklājiem) jābūt sertificētam un atbilstošam kravas svaram un veidam . Nominālajai stiprībai jābūt pietiekamai, lai noturētu kravu pie noteiktiem inerces spēkiem .

Diemžēl, kā liecina gan šis konkrētais gadījums, gan arī vecāki pētījumi un ziņojumi , praksē šie noteikumi nereti tiek ignorēti vai nepietiekami ievēroti. Iemesli var būt dažādi – laika trūkums, nepietiekama vadītāju apmācība, nepareiza aprīkojuma izvēle vai pat apzināta nevērība, lai ietaupītu resursus. Aculiecinieka statusā nonākušais Audi vadītājs Juris aprakstīja, ka fūre jau rotācijas aplī bīstami sasvērusies. Tas norāda uz to, ka krava, visticamāk, jau pirms izkrišanas brīža nebija stabili fiksēta vai bija nepareizi izvietota transportlīdzeklī. Kravas smaguma centram jāatrodas pēc iespējas zemāk un tuvāk transportlīdzekļa ass līnijai, un kravai jāatbalstās pret bortiem vai citām konstrukcijām . 10 tonnu smags rullis, īpaši, ja tas ir novietots augstāk vai nepiegulst cieši pie bortiem, rada milzīgu spiedienu uz nostiprinājumiem, veicot asākus manevrus. Fūres vadītājs pats sākotnēji pat neapzinājās notikušo un apstājās tikai pēc tam, kad pretimbraucošs kolēģis viņu informēja par zaudēto kravu . Vēl satraucošāk, vadītājs atzina, ka konkrētā krava nav paredzēta viņa stūrētajam transportam . Tas norāda uz potenciāliem pārkāpumiem gan kravas iekraušanas un nostiprināšanas procesā, ko veic kravas nosūtītājs vai viņa norīkota persona, gan arī transportlīdzekļa izvēlē konkrētajam kravas veidam, par ko primāri atbild pārvadātājs .

Atbildības Jautājumi un Izmeklēšana

Sekojiet mums līdzi:

Pēc šāda negadījuma rodas virkne jautājumu par atbildību. Saskaņā ar normatīvajiem aktiem, par kravas pareizu izvietošanu un nostiprināšanu atbild gan kravas nosūtītājs, gan pārvadātājs, gan tieši transportlīdzekļa vadītājs . Vecāki ziņojumi norāda uz problēmām Latvijas likumdošanā, kas pārsvarā sodīja tikai vadītāju, atstājot mazāku atbildību nosūtītājam un pārvadātājam, kā arī uz skaidru tehnisko prasību trūkumu . Tomēr jaunākie ES noteikumi un direktīvas pastiprina uzņēmumu atbildību, paredzot bargākus sodus un aizliegumus turpināt ceļu, ja krava nav pienācīgi nostiprināta . Starptautiskajos pārvadājumos piemēro arī CMR konvenciju, kas regulē pārvadātāja atbildību par kravas zaudējumu vai bojājumu .

Šobrīd notiek policijas izmeklēšana, lai noskaidrotu visus negadījuma apstākļus un identificētu personas, kuru rīcība vai bezdarbība noveda pie šī bīstamā incidenta un bērna ievainojumiem. Tiks vērtēts, vai ir ievēroti kravas nostiprināšanas noteikumi, vai transportlīdzeklis bija piemērots šādas kravas vešanai, un vai vadītāja rīcībā bija nolaidība. Atkarībā no izmeklēšanas rezultātiem, var tikt ierosināts administratīvais vai pat kriminālprocess.

Ekspertu Viedokļi un Sistēmiskās Problēmas

Drošas smago kravu pārvadāšanas nozares eksperti uzsver, ka šāds incidents ir nevis atsevišķs gadījums, bet gan simptoms plašākām problēmām nozarē. Pirmkārt, tā ir nepietiekama vadītāju apmācība kravas nostiprināšanas jautājumos. Lai gan noteikumi pastāv, ne visi vadītāji pilnībā izprot fizikas pamatprincipus, kas ietekmē kravas stabilitāti transportlīdzekļa kustības laikā, īpaši pie inerciālajiem spēkiem bremzējot, paātrinoties un veicot manevrus . Otrkārt, nereti trūkst pienācīgas kontroles un uzraudzības no uzņēmumu puses – kravas nosūtītājiem un pārvadātājiem . Treškārt, pastāv ekonomiskais spiediens, kas var mudināt uzņēmumus un vadītājus ietaupīt laiku un resursus uz drošības rēķina, izmantojot nepietiekamu vai nekvalitatīvu stiprinājuma aprīkojumu vai neveicot rūpīgu kravas fiksāciju.

Ceļu satiksmes drošības speciālisti norāda, ka šādi negadījumi ar izkritušām kravām ir ārkārtīgi bīstami, jo tie rada pēkšņus un negaidītus šķēršļus uz ceļa, uz kuriem citiem satiksmes dalībniekiem ir ļoti grūti reaģēt. Masīvs metāla rullis, kas nekontrolēti ripo vai slīd pa brauktuvi, var izraisīt smagas sadursmes ar daudziem transportlīdzekļiem, kā arī apdraudēt cilvēku dzīvības pat ārpus automašīnām. Grooves asfalta segumā liecina par to, cik liels bija trieciens un spiediens uz ceļu, radot ne tikai tūlītēju bīstamību, bet arī ilgtermiņa bojājumus infrastruktūrai, kas prasa dārgus remontdarbus.

Bērna Traumas un Ilgtermiņa Sekas

Vislielāko satraukumu rada ziņas par negadījumā cietušo mazo bērnu. Bērna organisms ir daudz trauslāks un jutīgāks pret triecieniem un traumām nekā pieaugušā. Pat ja sākotnējie ievainojumi šķiet viegli, pastāv risks, ka tie var atstāt paliekošas sekas uz bērna attīstību un veselību ilgtermiņā . Fiziskās traumas, galvas satricinājumi vai iekšēji ievainojumi var prasīt ilgu un sarežģītu ārstēšanu un rehabilitāciju. Tāpat nedrīkst aizmirst par negadījuma psiholoģisko ietekmi uz bērnu. Pēkšņas un biedējošas situācijas var izraisīt posttraumatisko stresa sindromu, bailes no ceļošanas, murgus vai citas emocionālas grūtības. Vecākiem ir izšķiroša loma bērna atveseļošanās procesā, nodrošinot ne tikai medicīnisko aprūpi, bet arī emocionālo drošību un atbalstu. Psihologu palīdzība var būt neatsverama gan bērnam, gan vecākiem, lai pārvarētu pārdzīvoto un mazinātu traumatiskās pieredzes sekas .

Preventīvie Pasākumi un Nākotnes Izaicinājumi

Lai novērstu šādus satiksmes negadījumus nākotnē, ir nepieciešama kompleksa pieeja. Pirmkārt, jāpastiprina kontrole uz ceļiem, regulāri pārbaudot smago kravas automašīnu kravas nostiprināšanu un transportlīdzekļu piemērotību konkrētajiem pārvadājumiem. Jāpārliecinās, ka tiek izmantots atbilstošs un sertificēts aprīkojums. Otrkārt, jāuzlabo vadītāju apmācība, īpašu uzmanību pievēršot kravas nostiprināšanas praktiskajiem aspektiem un inerciālo spēku ietekmes izpratnei. Treškārt, jāpalielina atbildība ne tikai vadītājiem, bet arī kravas nosūtītājiem un pārvadātājiem, paredzot bargākus sodus par noteikumu neievērošanu un veicinot drošības kultūru uzņēmumos. Uzņēmumiem, kas veic smago kravu pārvadājumus, ir jānodrošina, ka viņu darbinieki ir pienācīgi apmācīti un ka tiek izmantots moderns un drošs aprīkojums . Ceturtkārt, jāveic regulāras pārbaudes un tehniskā apkope kravas transportlīdzekļiem, lai pārliecinātos, ka kravas telpa un nostiprināšanas punkti ir labā stāvoklī un spēj izturēt paredzētās slodzes.

Šis negadījums kalpo kā skarbs atgādinājums visiem ceļu satiksmes dalībniekiem par nepieciešamību ievērot piesardzību un rūpēties par drošību. Vieglā transportlīdzekļa vadītāja Jura ātrā un adekvātā reakcija, visticamāk, novērsa vēl lielāku traģēdiju. Tomēr fakts, ka mazs bērns guva ievainojumus kravas dēļ, kas nedrīkstēja nokļūt uz ceļa, ir nepieņemams. Valsts iestādēm, transporta uzņēmumiem un katram vadītājam ir jādara viss iespējamais, lai šādi incidenti nekad vairs neatkārtotos un lai mūsu ceļi būtu droši ikvienam, īpaši visneaizsargātākajiem satiksmes dalībniekiem – bērniem.

Šodien, 2025. gada 19. jūnijā, šis notikums atgādina, ka satiksmes drošība nav pašsaprotama lieta. Tā prasa pastāvīgu uzmanību, atbildību un rīcību no visām iesaistītajām pusēm. Cerams, ka šī sāpīgā pieredze liks stingrāk pievērsties kravas pārvadājumu drošības jautājumiem, lai nākotnē pasargātu nevainīgus cilvēkus no līdzīgiem, briesmīgiem atgadījumiem uz mūsu ceļiem. Bērnu drošībai uz ceļiem jābūt absolūtai prioritātei, un pieaugušo pienākums ir to nodrošināt ar vislielāko rūpību un atbildību .

Vēsturisks Triumfs Floridā: Operācija “Pūķa acs” Izglābj 60 “Kritiski Pazudušus” Bērnus
Baiba Liepiņa foto

Baiba Liepiņa

rakstniece, žurnāliste, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti