Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Krimināls

Vienaldzības Ēna Rīgas Sabiedriskajā Transportā: Vadītāja Šokējošā Rīcība Apdraud Pasažiera Dzīvību

Vienaldzības Ēna Rīgas Sabiedriskajā Transportā: Vadītāja Šokējošā Rīcība Apdraud Pasažiera Dzīvību
Foto: Jauns.lv
0 0 151 0
Šokējošs Incidents Rīgas Autobusā: Vadītāja Vienaldzība Pret Cilvēka Dzīvību Satricina Sabiedrību

Rīdzinieka sašutums un pilnīga neizpratne par "Rīgas satiksmes" autobusa vadītāja rīcību, kurš, zinot, ka transportlīdzekļa salonā uz grīdas neapzinātā stāvoklī guļ vīrietis, tomēr turpināja kustību pa maršrutu, nav tikai incidenta epizode; tā ir spoguļa atspīdums sabiedrības vērtību krīzei un kritiski svarīgiem jautājumiem par drošību sabiedriskajā transportā. Frāze "Nedod Dievs, cilvēks nomirtu tajā autobusā!" – tā nav vienkārša izsaukšanās, bet gan sirdsapziņas kliedziens, kas atbalsojas katra rīdzinieka dvēselē, jo risks cilvēka veselībai un pat dzīvībai tika ignorēts ar šokējošu vienaldzību.

Nevienaldzības Drāma Uz Asfalta: Acu Liecības un NMPD Bezspēcība

Pēc aculiecinieka Aleksandra stāstītā, kas tika publicēts 2025. gada 19. jūnijā , situācija 19. jūnijā "Rīgas satiksmes" autobusā bija sirdi plosoša. Vīrietis guļ uz salona grīdas, acīmredzami smagā veselības stāvoklī, taču autobusa vadītājs it kā atteicās nekavējoties pārliecināties par viņa stāvokli un turpināja braukt. Aleksandra tūlītēja reakcija bija zvanīt Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam (NMPD). NMPD operatora norādījums bija skaidrs: panākt, lai vadītājs apstājas kādā pieturā, kur mediķi varētu steigties palīgā. Aleksandrs to nodeva vadītājam, kurš solīja apstāties. Tomēr, kā stāsta Aleksandrs, pēc apstāšanās pieturā, kur pasažieri iekāpa un izkāpa, autobuss vienkārši aizbrauca tālāk, atstājot NMPD bez iespējas sniegt palīdzību, jo "ātrā palīdzība nevar braukt pakaļ autobusām" . Šis notikumu pavērsiens ir ne tikai mulsinošs, bet arī kliedzošs drošības protokolu ignorēšanas piemērs un liecība par absolūtu empātijas trūkumu. Kā var atstāt cilvēku likteņa varā, zinot par viņa kritisko stāvokli, un turpināt savu ikdienas maršrutu, it kā nekas nebūtu noticis? Tas ir jautājums, kas skar ne tikai "Rīgas satiksmes" vadības un autovadītāju, bet arī visas sabiedrības apziņas slieksni.

Pienākums un Prakses Dissonanss: "Rīgas Satiksmes" Noteikumi un Realitāte

Šis gadījums asi izgaismo plaisu starp teorētiskajiem drošības protokoliem un to reālo pielietojumu. "Rīgas satiksme" jau gadiem ilgi īsteno kampaņas, piemēram, "Traucē? Rīkojieties!", aicinot pasažierus ziņot par jebkādām nekārtībām vai drošības apdraudējumiem. Oficiālā nostāja ir skaidra: ja tiek pamanītas nekārtības vai apdraudējums (tajā skaitā cilvēki smakojošā vai smērējošā apģērbā, vai tie, kas traucē citiem), ir jāzvana policijai pa 110 vai jāziņo transporta līdzekļa vadītājam . Tiek uzsvērts, ka operatīvākā palīdzība tiks sniegta, ziņojot tieši vadītājam vai zvanot policijai . Turklāt "Rīgas satiksme" savā videonovērošanas politikā norāda, ka videonovērošana sabiedriskajā transportā ir vērsta uz "fiziskās personas vitālo interešu (it īpaši veselību un dzīvību) aizsardzību" un nodrošina drošu pakalpojumu saskaņā ar Preču un pakalpojumu drošuma likumu . Tomēr, ja šoferis, kuram tiek ziņots, izvēlas ignorēt situāciju, visi šie pasākumi kļūst par tukšu skaņu.

Kā norāda "Daugavpils satiksme" vadlīnijas par līdzīgām situācijām, ja pasažierim paliek slikti, ir jālūdz vadītājam izsaukt Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu . Un, kas ir vēl svarīgāk, sabiedrībai kopumā ir pienākums sniegt palīdzību. Latvijas likumdošana paredz, ka katram pilsonim ir pienākums sniegt neatliekamu palīdzību cilvēkiem, kam apdraudēta dzīvība. Lai gan senākie avoti min LPSR Kriminālkodeksa 115. pantu , mūsdienu tiesību sistēmā šis princips ir integrēts un aktualizēts. Tātad, vadītāja rīcība ne tikai pārkāpj iekšējās kārtības noteikumus, bet arī ir pretrunā ar pamatprincipiem par cilvēka dzīvības un veselības vērtību, kas ir gan morāli, gan juridiski aizsargājamas. Tas liek domāt par sistēmisku problēmu, kurā indivīda atbildība izplūst lielā, anonīmā mehānismā, un kur "cilvēks" kļūst par vienkāršu statistikas vienību, nevis unikālu, vērtīgu būtni.

Ilgstoša Sasprindzinājuma Atblāzmas: Sūdzību Plūdi un Drošības Uztvere

Šis nav pirmais gadījums, kad "Rīgas satiksmes" vadītāju rīcība nonāk sabiedrības redzeslokā un izraisa sašutumu. Sūdzību portālos un sociālajos tīklos regulāri parādās ziņas par vadītāju neadekvātu un pat agresīvu rīcību satiksmē , par necienīgu attieksmi pret pasažieriem . Lai gan "Rīgas satiksme" veic ikdienas tīrīšanu un dezinfekciju , sabiedriskā transporta reputāciju pastāvīgi iedragā ziņojumi par nepatīkamām smakām vai neatbilstošu pasažieru klātbūtni . Šie gadījumi, lai arī atšķirīgi pēc būtības, veido kopēju ainu par to, ka sabiedriskais transports, lai gan ir svarīgs pilsētas asinsrites sistēmas elements, dažkārt nespēj nodrošināt elementāru komfortu un drošības sajūtu.

Sekojiet mums līdzi:

Neraugoties uz Rīgas pašvaldības deklarētajiem mērķiem uzlabot sabiedrisko transportu, padarot to "ātrāku, ērtāku un pieejamāku" , kā arī veicināt drošību, atļaujot NMPD mediķiem un citu dienestu pārstāvjiem bez maksas braukt sabiedriskajā transportā , šādi notikumi met ēnu uz kopējiem centieniem. Tie atgādina, ka jebkura sistēma ir tik spēcīga, cik stiprs ir tās vājākais posms – un šajā gadījumā tas var būt cilvēciskais faktors, kas balstās uz individuālo atbildību un spēju empātiski reaģēt ārkārtas situācijā.

Cilvēcības Tests: Empātija un Sistēmiskā Atbildība

Šis incidents nav tikai par autobusa vadītāju un "Rīgas satiksmi". Tas ir tests mūsu sabiedrības kolektīvajai apziņai un katra indivīda iekšējai morālajai kompasa rādītājam. Kāpēc cilvēks, kas ikdienā pārvadā simtiem citu cilvēku, varēja būt tik vienaldzīgs pret vīrieti, kas atradās nāves briesmās? Vai tas ir izdegšana, apmācības trūkums par rīcību ārkārtas situācijās, vai arī vispārēja atsvešināšanās no līdzcilvēku problēmām? Autovadītāja profesija nav tikai tehnisku iemaņu kopums; tā prasa arī augstu atbildības sajūtu un spēju reaģēt uz neparastām situācijām. Autovadītājs ir ne tikai "stūres grozītājs", bet arī sava veida kapteinis, kurš ir atbildīgs par kuģa pasažieru drošību.

Sistēmiskā līmenī rodas jautājums: vai "Rīgas satiksmes" apmācības programmas pietiekami sagatavo vadītājus šādām kritiskām situācijām? Vai tiek pietiekami uzsvērts cilvēciskais aspekts un morālā pienākuma vērtība? Vai pastāv skaidri, neapšaubāmi protokoli, kas liek nekavējoties apturēt transportu un izsaukt palīdzību, ja pasažiera dzīvība vai veselība ir apdraudēta? Acīmredzot, pašreizējā sistēma nav pietiekami stingra vai efektīva, lai novērstu šādus satraucošus incidentus. Šeit nav runa tikai par ceļu satiksmes noteikumiem, bet gan par cilvēku labklājības filozofiju, kas caurvij sabiedrisko pakalpojumu sniegšanu.

Ceļš Uz Mainu: Atbildība, Apmācības un Sabiedrības Līdzdalība

Lai atjaunotu sabiedrības uzticību un garantētu drošību "Rīgas satiksmes" transportlīdzekļos, nepieciešamas steidzamas un visaptverošas izmaiņas. Pirmkārt, jāveic rūpīga šī incidenta izmeklēšana un jānodrošina vainīgo personu atbildība. Tam ir jābūt skaidram signālam, ka šāda vienaldzība netiks tolerēta. Otrkārt, ir obligāti jāpārskata un jāpastiprina "Rīgas satiksmes" vadītāju apmācības programmas, īpašu uzsvaru liekot uz neatliekamās palīdzības sniegšanas protokoliem un empātijas attīstīšanu. Vadītājiem ir jāzina un jāspēj efektīvi reaģēt kritiskās situācijās, nevis vienkārši ignorēt tās.

Treškārt, ir jāuzlabo komunikācija starp pasažieriem, vadītājiem un operatīvajiem dienestiem. Varbūt nepieciešama vienkāršota un ātrāka sistēma NMPD izsaukšanai tieši no transporta līdzekļa, lai izvairītos no situācijām, kad "ātrā palīdzība nevar braukt pakaļ autobusām". Visbeidzot, sabiedrībai ir jābūt aktīvai. Kā jau "Rīgas satiksme" aicina, nevajag būt vienaldzīgiem . Katra pasažiera modrība un gatavība ziņot par bīstamām situācijām ir neatsverama. Šis incidents ir sāpīgs atgādinājums, ka cilvēka dzīvība ir trausla, un tās saglabāšana ir kolektīvs pienākums, nevis izvēles iespēja.

Kopējā vīzija par drošu un uzticamu sabiedrisko transportu Rīgā ir sasniedzama tikai tad, ja katrs posms šajā ķēdē – no atsevišķa vadītāja līdz augstākajai vadībai un ikvienam pasažierim – izprot un piepilda savu atbildību. Mēs nedrīkstam pieļaut, ka šokējošais jautājums "Nedod Dievs, cilvēks nomirtu tajā autobusā!" kļūst par biedējošu realitāti pilsētā, kas tiecas būt eiropeiska un mūsdienīga.

Krāpnieku Ēna Pār Dziesmu un Deju Svētkiem: Valsts Policija Brīdina par Viltus Biļešu Tirgu
Kristaps Eglītis foto

Kristaps Eglītis

rakstnieks, žurnālists, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti