Skarbā realitāte un cerību stari: Atteikšanās no OCTA neizmantotiem auto – finansiāls atvieglojums vai juridiska galvassāpe?
Transportlīdzekļa īpašnieka dzīve Latvijā nereti līdzinās balansēšanai uz smalkas virves. Viena no pastāvīgajām saistībām, kas gulstas uz pleciem, ir obligātā civiltiesiskā atbildības apdrošināšana jeb OCTA. Taču ko darīt, ja mīļais spēkrats, vai tā būtu senlaicīga automašīna, kas gaida labākus laikus, vai motocikls, kas ziemu pavada garāžā, vai varbūt lauksaimniecības tehnika, kas aktīvi tiek izmantota vien dažus mēnešus gadā, stāv dīkā un nepiedalās ceļu satiksmē? Ideja par iespēju atteikties no OCTA polisēm šādiem transportlīdzekļiem jau ilgāku laiku virmo gaisā, radot cerību daudziem iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Šodien, 2025. gada 10. jūnijā, šī ideja ir spērusi vēl vienu, iespējams, izšķirošu soli uz priekšu, valdībai uzklausot Finanšu ministrijas (FM) informatīvo ziņojumu, kas paver ceļu grozījumiem OCTA likumā.
Eiropas direkīvas ēna un sabiedrības neapmierinātība
Šīs sāgas pirmsākumi meklējami Eiropas Savienības direktīvā, kas paredzēja, ka OCTA ir nepieciešama visiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem, neatkarīgi no to faktiskās izmantošanas ceļu satiksmē. Šīs prasības ieviešana Latvijas likumdošanā izraisīja pamatotu sašutumu sabiedrībā. Cilvēki nesaprata, kāpēc viņiem būtu jāmaksā par apdrošināšanu spēkratiem, kas rūpīgi glabājas privātīpašumā un neapdraud citus satiksmes dalībniekus. Tika uzdots retorisks jautājums: vai stāvošs auto garāžā var izraisīt ceļu satiksmes negadījumu, par ko būtu jāsedz civiltiesiskā atbildība? Lai arī direktīvas mērķis bija cēls – paplašināt cietušo aizsardzību gadījumos, kad negadījumu izraisa, piemēram, bez vadītāja ripojošs transportlīdzeklis , Latvijas specifika un plašais nelietoto transportlīdzekļu īpatsvars radīja situāciju, kas daudziem šķita netaisnīga un nesamērīga.
Sabiedrības neapmierinātība bija tik liela, ka tā pārauga aktīvā rīcībā. Tika ierosināta un plašu atbalstu guva iedzīvotāju iniciatīva “OCTA polise tikai transportlīdzekļa izmantošanas laikā” portālā ManaBalss.lv, savācot vairāk nekā 19 000 parakstu. Šis spēcīgais signāls no tautas nevarēja palikt nepamanīts. Saeima, reaģējot uz situāciju un atzīstot sākotnēji pieņemto grozījumu nesamērīgumu, atlika jaunās prasības spēkā stāšanos līdz 2025. gada 1. novembrim, tādējādi dodot laiku meklēt risinājumus un kliedēt pamatotās bažas.
Finanšu ministrijas verdikts: Zaļā gaisma izņēmumiem
Šodienas valdības sēde iezīmē būtisku pagrieziena punktu šajā diskusijā. Finanšu ministrija, izvērtējot situāciju un, visticamāk, ņemot vērā gan sabiedrības noskaņojumu, gan juridiskās nianses, ir nonākusi pie atzinuma, ka OCTA likumā ir jāveic grozījumi, lai dotu iespēju transportlīdzekļu īpašniekiem neveikt obligāto apdrošināšanu, ja spēkrats ilgstoši netiek lietots. Šis FM atbalsts ir kā svaiga gaisa malks daudziem, kuriem līdz šim bija jāmaksā par pakalpojumu, ko viņi faktiski neizmantoja.
FM informatīvajā ziņojumā, kas tika uzklausīts valdībā, ir izklāstīti arī konkrēti priekšlikumi, kā šāda sistēma varētu darboties praksē. Lai transportlīdzekļa īpašnieks varētu izmantot šo iespēju un nemaksāt par OCTA, būtu jāizpilda vairāki nosacījumi. Pirmkārt, transportlīdzeklim ir jāatrodas privātā teritorijā, piemēram, garāžā vai norobežotā stāvlaukumā. Otrkārt, ir jāveic pasākumi, lai nodrošinātu, ka transportlīdzekli nevar lietot un ar to nodarīt zaudējumus. Tas varētu ietvert, piemēram, akumulatora atvienošanu vai citus tehniskus risinājumus, kas liedz spēkratu nekavējoties izmantot. Treškārt, un tas ir būtiski, īpašniekam būtu jāiesniedz paziņojums par transportlīdzekļa nelietošanu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) tīmekļvietnē, skaidri norādot reģistrācijas numuru un datumu, no kura transportlīdzeklis netiks lietots.
Šāds risinājums piedāvā taisnīgumu tiem, kuri godprātīgi uzglabā savus spēkratus un nepakļauj citus riskam. Tā ir arī atbildes reakcija uz sabiedrības vēlmi pēc vienkāršākiem un loģiskākiem noteikumiem. FM priekšlikums paredz, ka gadījumā, ja īpašnieks izmanto šo iespēju un vēlāk tomēr izlemj pārdot transportlīdzekli vai atsākt to lietot, viņam būtu tiesības saņemt atpakaļ neizmantoto OCTA prēmijas daļu, iesniedzot apdrošinātājam attiecīgu pieteikumu.
Drošības tīkls un regresa kārtība
Protams, rodas jautājums – kas notiek, ja, neskatoties uz paziņojumu par nelietošanu, ar šo transportlīdzekli tomēr tiek izraisīts negadījums un nodarīti zaudējumi trešajai personai? FM ziņojums paredz risinājumu arī šādām, kaut retām, situācijām. Šādos gadījumos zaudējumi tiktu segti no Garantijas fonda, ko administrē LTAB. Tas ir būtisks drošības tīkls, kas nodrošinātu cietušo personu interešu aizsardzību, ko sākotnēji uzsvēra Eiropas direktīva.
Vienlaikus FM priekšlikums paredz, ka LTAB būtu regresa tiesības pret zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju vai īpašnieku. Tas nozīmē, ka persona, kura, pārkāpjot noteikumus, izmantojusi neapdrošinātu transportlīdzekli un izraisījusi negadījumu, galu galā būtu finansiāli atbildīga par nodarītajiem zaudējumiem. Šis princips nodrošina atbildības saglabāšanu un attur no negodprātīgas rīcības.
Alternatīvie ceļi: Vienkāršota reģistrācijas pārtraukšana
Paralēli FM iniciatīvai, Satiksmes ministrija (SM) strādā pie citiem normatīvo aktu grozījumiem, kas varētu vienkāršot transportlīdzekļu īpašnieku dzīvi. Viens no virzieniem ir transportlīdzekļa reģistrācijas pārtraukšanas uz laiku procedūras atvieglošana. Pašlaik šis process nereti ir saistīts ar zināmu birokrātiju, tostarp numura zīmju nodošanu Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD). SM plāno grozījumus, kas ļautu pārtraukt reģistrāciju uz laiku, nenododot numura zīmes.
Šis risinājums tiek virzīts ar mērķi mazināt administratīvo slogu un ietaupīt iedzīvotāju laiku un resursus. Tiek lēsts, ka katru gadu fiziski tiek nodotas un saņemtas vairāk nekā 4000 numura zīmes, kas liecina par šīs procedūras popularitāti un potenciālo ieguvumu no tās vienkāršošanas. Plānots, ka šī jaunā kārtība varētu stāties spēkā jau 2025. gada 1. novembrī, sakrītot ar datumu, līdz kuram tika atlikta obligātā OCTA prasība visiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem.
Vienkāršota reģistrācijas pārtraukšana uz laiku ir vēl viens veids, kā transportlīdzekļa īpašnieks varētu legāli izvairīties no OCTA iegādes par periodu, kurā spēkrats netiek lietots. Tādējādi, šķiet, tiek veidots plašāks risinājumu klāsts, lai apmierinātu dažādas īpašnieku vajadzības un situācijas.
Diskusiju krustugunīs: Apdrošinātāji un citi jautājumi
Lai arī FM un SM priekšlikumi sniedz cerību, diskusijas par OCTA nākotni neizpaliek. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) un Latvijas Apdrošinātāju asociācija (LAA) sākotnēji uzstāja, ka pērn pieņemtais regulējums par obligātu OCTA visiem reģistrētajiem auto bijis vienīgais iespējamais atbilstoši Eiropas direktīvai. Taču šobrīd, visticamāk, tiek meklēti kompromisi un risinājumi, kas saderīgi ar direktīvas prasībām, vienlaikus atvieglojot situāciju iedzīvotājiem.
Viens no diskutējamajiem aspektiem ir Eiropas Komisijas (EK) vērtējums par Latvijas plānoto atkāpi no direktīvas. Saeimas Tautsaimniecības komisija jau februārī konceptuāli atbalstīja šādu atkāpšanos, taču uzsvēra, ka ir jāsagaida EK atzinums. FM ir nosūtījusi vēstuli EK, lai noskaidrotu pieļaujamās atkāpes un izpētītu citu dalībvalstu pieredzi. Dažās valstīs atkāpes ir pieļautas, īpaši attiecībā uz transportlīdzekļiem, kas uz laiku noņemti no uzskaites. Tas liecina, ka risinājumi ir iespējami, taču tiem ir jāatbilst ES regulējuma ietvariem.
Vēl viens svarīgs jautājums, ko aktualizējuši, piemēram, deputāti, ir situācija ar līzinga kompānijām piederošiem transportlīdzekļiem vai uzņēmumu autoparkiem. Vienkāršota reģistrācijas pārtraukšana uz laiku varētu nebūt piemērota visos gadījumos, radot nepieciešamību pēc alternatīviem risinājumiem vai precīzākiem noteikumiem.
Lauksaimniecības tehnika ir vēl viens specifisks gadījums. Tā nereti tiek izmantota tikai noteiktos sezonas periodos, un tās noņemšana no uzskaites var būt apgrūtinoša. Tiek apsvērta iespēja, ka lauksaimniecības tehnikas īpašniekiem varētu būt iespēja iesniegt pašapliecinājumu par nepiedalīšanos ceļu satiksmē konkrētā laika posmā, tādējādi atbrīvojoties no OCTA pienākuma šajā periodā.
Nākamie soļi un cerību stari
Pēc valdības lēmuma uzklausīt FM informatīvo ziņojumu, nākamais solis ir ziņojuma iesniegšana Saeimā. Tas paver ceļu OCTA likuma grozījumu tālākai virzībai parlamentā. Paredzams, ka likumprojekts izies vairākus lasījumus Saeimas komisijās un plenārsēdēs. Diskusijas, visticamāk, būs spraigas, ņemot vērā dažādas iesaistīto pušu intereses un nepieciešamību saskaņot nacionālo regulējumu ar ES direktīvas prasībām.
Tomēr FM atbalsts un SM darbs pie alternatīviem risinājumiem liecina par politisko gribu rast risinājumu, kas ir gan taisnīgs pret iedzīvotājiem, gan atbilst starptautiskajiem standartiem. Cerams, ka likumdevēji spēs rast līdzsvaru starp birokrātijas mazināšanu, finansiālo slogu iedzīvotājiem un cietušo personu aizsardzības nodrošināšanu. Iespēja legāli un vienkārši nemaksāt par OCTA spēkratiem, kas patiešām netiek lietoti, būtu nozīmīgs atvieglojums daudziem Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmumiem, ļaujot viņiem justies sadzirdētiem un novērtētiem no valsts puses.
Galu galā, šī situācija uzsver plašāku jautājumu par regulējuma piemērotību un elastību mainīgajā pasaulē. Ir svarīgi, lai likumi un noteikumi ne tikai formāli izpildītu starptautiskās prasības, bet arī būtu dzīvotspējīgi un saprātīgi attiecīgās valsts kontekstā. Latvijas gadījumā, kur daudziem iedzīvotājiem pieder transportlīdzekļi, kas netiek ikdienā izmantoti, jautājums par OCTA nelietotiem auto ir kļuvis par lakmusa papīrīti tam, cik efektīvi valsts spēj reaģēt uz sabiedrības vajadzībām un pielāgot regulējumu reālajai dzīves situācijai. Šodiena dod iemeslu mērenam optimismam, ka šis jautājums virzās uz risinājumu.
Sekojiet mums līdzi: