Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Latvija

Latvija Aicina Igauniju un Lietuvu Kļūt par "airBaltic" Līdzīpašniecēm: Stratēģisks Solis Pirms IPO Stiprinot Baltijas Savienojamību

Latvija Aicina Igauniju un Lietuvu Kļūt par "airBaltic" Līdzīpašniecēm: Stratēģisks Solis Pirms IPO Stiprinot Baltijas Savienojamību
Foto: Evija Trifanova/LETA/TVNET.lv
0 0 144 0
Vēsturiskais Aicinājums: Latvija Piedāvā Baltijas Kaimiņiem Kļūt par "airBaltic" Līdzīpašniekiem

Šobrīd, 2025. gada jūnija vidū, Latvijas Republikas Satiksmes ministrija (SM) ir spērusi nozīmīgu un stratēģiski svarīgu soli, oficiāli izsakot piedāvājumu Igaunijas un Lietuvas partneriem par līdzieguldījumu nacionālajā aviokompānijā "airBaltic". Šis lēmums, kas seko Latvijas valdības 17. jūnija sēdei, kurā tika izskatīts SM sagatavotais informatīvais ziņojums par "airBaltic" 2025. gada pirmā ceturkšņa rezultātiem un sākotnējā publiskā piedāvājuma (IPO) virzību, ir kā uzaicinājums kaimiņvalstīm kopīgi veidot Baltijas aviācijas nākotni. Tā nav tikai formāla vēstule; tas ir apliecinājums vēlmei stiprināt reģionālo sadarbību un plecu pie pleca stāties pretī nākotnes izaicinājumiem aviācijas nozarē.

Kāpēc Tieši Tagad? Stratēģijas Pavērsieni un IPO Gaidas

Iniciatīva iesaistīt kaimiņvalstis "airBaltic" kapitālā nav nākusi no zila gaisa. Tās saknes meklējamas jau agrāk, kad Ministru prezidente Evika Siliņa uzsāka sarunas ar Igaunijas un Lietuvas valdībām, aicinot tās apsvērt šādu iespēju. Piedāvājuma izteikšana tieši pirms "airBaltic" plānotās iziešanas biržā ir mērķtiecīga. Tās galvenais uzdevums ir uzlabot "airBaltic" investīciju stāstu starptautiskajā arēnā, padarot uzņēmumu pievilcīgāku plašākam investoru lokam IPO procesā. Investoriem patīk saredzēt stabilitāti un reģionālu atbalstu, kas signalizē par spēcīgu politisko un ekonomisko gribu aiz lidsabiedrības panākumiem. Turklāt, Baltijas partneru iesaiste ir kā kopīgas mājas celtniecība, kur katrs kaimiņš ieliek savu ķieģeli, veidojot stiprāku un noturīgāku struktūru gan finansiāli, gan stratēģiski.

Kopīga Atbildība par Baltijas Savienojamību

Satiksmes ministrs Atis Švinka uzsvēris, ka "airBaltic" nodrošinātā savienojamība sniedz tiešu pienesumu Igaunijas un Lietuvas tūrismam, ekonomikai un konkurētspējai. Visas trīs Baltijas valstis gūst būtisku labumu no tā, ka reģionā darbojas viens, spēcīgs aviācijas tirgus spēlētājs. Līdzieguldījums būtu kā kopīga atbildības uzņemšanās par vitāli svarīgu infrastruktūras elementu – gaisa satiksmes savienojamību, kas šajos ģeopolitiski saspringtajos laikos ir jo īpaši svarīga. Piedāvājums paredz strukturēta līdzdalības mehānisma izveidi, kas ne tikai finansiāli stiprinātu lidsabiedrību, bet arī simboliski un praktiski nostiprinātu Baltijas reģionālo sadarbību aviācijas jomā.

Finansiālais Aizsegs: Kapitāla Nepieciešamība un Izaicinājumi

Lai arī piedāvājums kaimiņiem tiek pasniegts kā reģionālās sadarbības un IPO stāsta uzlabošanas instruments, aiz tā slēpjas arī "airBaltic" akūtā nepieciešamība pēc papildu kapitāla. Uzņēmuma padomes priekšsēdētājs Andrejs Martinovs un finanšu direktors Vitolds Jakovļevs ir apstiprinājuši, ka aviokompānijas attīstībai un flotes finansēšanai nākotnē nepieciešami aptuveni 250 miljoni eiro. IPO ir paredzēts kā galvenais līdzeklis šī kapitāla piesaistei. Tomēr ceļš uz biržu ir bijis pilns ar līkločiem. Sākotnēji plānotais 2025. gada pirmās puses termiņš ir atlikts, un tagad optimistiskākās prognozes liecina par IPO 2025. gada beigās vai pat 2026. gada sākumā. Kavēšanās iemesli ir vairāki, tostarp nepieciešamība atrast jaunu pastāvīgo izpilddirektoru pēc ilggadējā vadītāja Martina Gausa aiziešanas, kā arī gaidas uz labvēlīgākiem tirgus apstākļiem. Kā metafora, tas ir kā kuģis, kas nevar doties atklātā jūrā, kamēr nav atrasts pieredzējis kapteinis un vējš nav labvēlīgs.

Sekojiet mums līdzi:

"airBaltic" finansiālā situācija pēdējā laikā bijusi sarežģīta. 2024. gads noslēgts ar ievērojamiem zaudējumiem, un arī 2025. gada pirmais ceturksnis bijis izaicinājumu pilns, ko ietekmējuši makroekonomiskie apstākļi, spēcīga konkurence un ar lidmašīnu dzinējiem saistītas problēmas, kas ietekmējušas lidojumu plānu. Lai arī uzņēmums cenšas strādāt līdzekļu taupības režīmā, netiek izslēgta iespēja, ka pie negatīva scenārija nākotnē varētu būt nepieciešams papildu valsts finansiālais atbalsts. Šī iespējamība raisa nopietnas diskusijas sabiedrībā, īpaši ņemot vērā Valsts kontroles (VK) kritisko vērtējumu par līdzšinējo valsts ieguldījumu uzraudzību, norādot, ka valsts drīzāk darbojusies kā "maks", no kā pasmelties, nevis prasīgs īpašnieks. VK pat pauž skepticismu par valsts investīciju atgūšanu caur IPO. Satiksmes ministrija gan nepiekrīt VK pārmetumiem, norādot, ka lēmumi pieņemti, balstoties uz tobrīd pieejamo informāciju, un ārējie faktori bijuši noteicošie par finanšu rezultātiem.

Kaimiņu Atbildes Aizkadros

Kā uz šo Latvijas dāsno piedāvājumu reaģē Igaunija un Lietuva? Abas valstis patlaban vērtē iespēju iesaistīties. Lietuvas premjerministrs Gintauts Palucks maija beigās apliecināja, ka piedāvājums ir saņemts un tiek vērtēts Lietuvas Transporta ministrijā un nacionālo lidostu pārvaldītājā. Savukārt Igaunijas premjerministrs Kristjans Mihals iepriekš izteicis politisku atbalstu "airBaltic" IPO, taču norādījis, ka Latvija konkrēti naudas ieguldījumu vēl nav lūgusi. Daži avoti norāda, ka Igaunijas un Lietuvas valdību aprindās pret ideju par finansiālu ieguldījumu "airBaltic" valdot drīzāk skeptisms. Tas ir saprotami – katrai valstij ir savas nacionālās prioritātes un ekonomiskie izaicinājumi. Līdzdalība citas valsts nacionālajā aviokompānijā prasa rūpīgu izvērtēšanu un skaidru saredzētu labumu.

Baltijas Solidaritāte pret Nacionālajām Interesēm: Vīzija par Kopīgu Nākotni

Latvijas aicinājums Lietuvai un Igaunijai investēt "airBaltic" ir kā lakmusa tests Baltijas valstu reģionālās sadarbības patiesajai dziļumam. Vai spēja sastrādāties un veidot kopīgu stratēģiju reģiona attīstībai ņems virsroku pār nacionālajām interesēm un potenciālajiem riskiem? Vai kaimiņvalstis saredzēs pietiekamu stratēģisko un ekonomisko labumu, lai finansiāli iesaistītos, uzņemoties daļu no "airBaltic" riskiem un potenciālajiem ieguvumiem? Piedāvājums par "strukturētu līdzdalības mehānismu" liecina, ka Latvija ir gatava meklēt elastīgus risinājumus, kas varētu atbilst kaimiņvalstu interesēm un iespējām. Iespējams, sadarbība varētu ietvert ne tikai tiešas investīcijas kapitālā, bet arī citus veidus, kā stiprināt Baltijas aviācijas telpu un Rīgas kā reģionālā centra lomu. Jāatgādina, ka "airBaltic" stratēģija tiek pārorientēta, akcentu liekot tieši uz Rīgas lidostu kā vadošo Baltijas aviācijas centru un uzņēmuma pelnītspēju, nevis ekspansiju ārpus Latvijas robežām.

Šis aicinājums nav tikai formāla piedāvājuma izteikšana; tā ir vīzija par kopīgu nākotni, par spēcīgāku un vienotāku Baltijas balsi starptautiskajā aviācijas pasaulē, īpaši pirms plānotās iziešanas biržā un jau piesaistot tādu smagsvaru kā "Lufthansa Group". "Lufthansa Group" jau ir panākusi vienošanos par 14 miljonu eiro investīcijām apmaiņā pret konvertējamām akcijām, kas sākotnēji dos 10% līdzdalību, ar mērķi saglabāt vismaz 5% pēc IPO. Šis fakts pats par sevi uzlabo "airBaltic" investīciju stāstu, un Baltijas kaimiņu pievienošanās to vēl vairāk nostiprinātu. Latvijas valsts, kurai šobrīd pieder gandrīz 98% "airBaltic" akciju, plāno pēc IPO saglabāt vismaz 25% plus vienu akciju. Šī kompleksā akcionāru struktūra un sadarbības modeļa veidošana ir kā sarežģīta mozaīka, kur katram gabaliņam – Latvijai, Igaunijai, Lietuvai un "Lufthansa" – ir sava vieta, lai izveidotu stabilu un veiksmīgu kopainu.

Ceļš uz Priekšu: Nezināmais un Cerība

Nākamie mēneši būs izšķiroši. Igaunijas un Lietuvas lēmumi, "airBaltic" spēja uzlabot savus finanšu rādītājus un atrast pastāvīgu vadītāju, kā arī globālo tirgus apstākļu attīstība noteiks, cik veiksmīgs būs ceļš uz IPO un vai Baltijas valstu kopīgā aviācijas nākotnes vīzija kļūs par realitāti. Aviācijas nozare pēc būtības ir pakļauta neparedzamībai – no degvielas cenām un ģeopolitiskās situācijas līdz pat lidmašīnu dzinēju ražošanas un apkopes problēmām. Tomēr, neraugoties uz šīm vēsmām, Latvijas izteiktais piedāvājums ir drosmīgs solis, kas apliecina ticību reģionālās sadarbības spēkam. Tas ir aicinājums ne tikai uz finansiālu ieguldījumu, bet uz kopīgu sapni par Baltijas debesu kopīgu nākotni, kur mūsu savienojamība ir mūsu stiprums.

Kad īrnieks sabojā īpašumu: Kā rīkoties, lai pasargātu sevi no zaudējumiem?
Luīze Satkoviča foto

Luīze Satkoviča

rakstniece, žurnāliste, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti