Sabiedrība satraukta par bērnu drošību: Vai "Ride" un "Bolt" ir atbildīgi?
Nesen notikušais traģiskais negadījums, kurā dzīvību zaudēja divas meitenes, ir izraisījis plašas diskusijas sabiedrībā par bērnu drošību, īpaši attiecībā uz mikromobilitātes līdzekļu, piemēram, koplietošanas elektrisko skrejriteņu, izmantošanu. Kamēr valsts iestādes norāda uz pakalpojumu sniedzēju, piemēram, "Ride" un "Bolt", iespējamo bezatbildību un drošības noteikumu ignorēšanu, sabiedrībā valda dalīti viedokļi. Daudzi uzsver, ka galvenā atbildība gulstas uz vecākiem, kuri atļauj saviem bērniem lietot šādus pārvietošanās līdzekļus.
Juridiskais un praktiskais aspekts: Atbildības dalīšana
Jautājums par to, kāda tieši ir "Ride" un "Bolt" atbildība, ir sarežģīts. Lai gan uzņēmumi nodrošina pakalpojumu, viņu atbildība attiecībā uz nepilngadīgu lietotāju drošību ir diskutabla. Kā norādīts sociālo mediju diskusijās, lai izmantotu šādus pakalpojumus, nepieciešams telefons un bankas karte. Ja vecāks šīs lietas ir uzticējis bērnam un nekontrolē viņa rīcību, tad traģisku seku risks pieaug. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir norādījis, ka "Ride" darbība bijusi nepieņemama un bezatbildīga, nenodrošinot drošu pakalpojumu. Tiek izstrādāti arī likuma grozījumi, lai labāk regulētu elektroskrejriteņu izmantošanu, tostarp ieviestu stingrāku vecuma pārbaudi un pienākumu uzņēmumiem uzņemties atbildību par noteikumu pārkāpumiem.
Juridiski elektroskrejriteņi, kas atbilst velosipēda definīcijai, bieži vien neatbilst stingriem regulējumiem. Tomēr jaunie grozījumi Ceļu satiksmes likumā paredz izšķirt šos transportlīdzekļus no velosipēdiem un noteikt papildu prasības, piemēram, reģistrāciju. Bolt juridiskajos noteikumos skaidri norādīts, ka Bolt nesniedz pārvadāšanas pakalpojumus pats, bet gan savieno pasažierus ar neatkarīgiem vadītājiem, un nav atbildīgs par līgumu izpildi starp pasažieri un vadītāju. Strīdi risināmi starp pasažieriem un vadītājiem.
Vecāku primārā loma bērnu drošībā
Neskatoties uz uzņēmumu atbildības jautājumiem, daudzi sabiedrības pārstāvji uzsver, ka galvenā atbildība par bērnu drošību gulstas uz vecākiem. Bērnu tiesību aizsardzības likums un Civillikums noteic, ka bērns līdz 18 gadu vecumam ir vecāku aizgādībā. Vecāku pienākumi ietver bērna aprūpi, uzraudzību un tiesības noteikt viņa dzīvesvietu. Uzraudzība nozīmē rūpes par bērna paša drošību un trešās personas apdraudējuma novēršanu. Valsts policija regulāri atgādina, ka bērnu drošība sākas mājās un ir visu kopīga atbildība. Katru gadu Latvijā pazūd vairāk nekā 500 bērnu, bieži vien tāpēc, ka viņi atstāti bez pienācīgas uzraudzības vai nonākuši bīstamās situācijās.
Eksperti norāda, ka bērna atstāšana bez uzraudzības, īpaši jaunākiem par septiņiem gadiem, ir drauds viņa drošībai un veselībai. Vecākiem ir pienākums individuāli izvērtēt riskus un nodrošināt atbilstošu uzraudzību. Tiek uzsvērts, ka vecākiem ir jāpārrunā drošības noteikumi ar bērniem, sagatavojot viņus neparedzētām situācijām ārpus mājām, piemēram, nodrošinot, ka viņiem ir līdzi vecāku kontaktinformācija.
Noteikumi un ierobežojumi elektroskrejriteņu lietošanai
Elektrisko skrejriteņu lietošanai Latvijā ir noteikti vairāki ierobežojumi. Personas, kas jaunākas par 14 gadiem, nedrīkst vadīt elektroskrejriteņus. No 14 līdz 17 gadu vecumam nepieciešamas velosipēda vadīšanas tiesības. Taču, kā liecina nesenās diskusijas un notikumi, šo noteikumu ievērošana bieži vien ir formāla. Lai risinātu šo problēmu, tiek rosināts ieviest obligātu vecuma pārbaudi ar eID karti vai pasi, lai novērstu nepilngadīgo piekļuvi koplietošanas skrejriteņiem.
Tiek izstrādāti grozījumi Ceļu satiksmes likumā, lai atdalītu elektroskrejriteņus no velosipēdiem un noteiktu papildu prasības, piemēram, reģistrāciju un numura zīmes. Tiek arī apsvērta maksimālā braukšanas ātruma ierobežošana līdz 25 km/h. Papildus tam, ka elektroskrejriteņi ir grūtāk pamanāmi citiem satiksmes dalībniekiem, ir svarīgi ievērot noteikumus: braukt pa velojoslu, ja tāda ir, neturēt stūri ar vienu roku, nepārvadāt pasažierus un nepārvadāt kravu, kas traucē vadīšanu.
Lietotājiem tiek atgādināts par drošības pasākumiem, piemēram, valkāt aizsargķiveri, kas ir īpaši svarīgi galvas traumu novēršanai, un, ja nepieciešams, izmantot atstarojošu vesti un aprīkot braucamrīku ar atstarojošiem elementiem, īpaši diennakts tumšajā laikā. Lai gan ķiveres izmantošana vēl nav obligāta, tās nozīme ir liela.
Sabiedrības un iestāžu reakcija
Pēc traģiskā negadījuma pie Imantas dzelzceļa stacijas PTAC ir apturējis elektrisko braucamrīku operatora "Ride Mobility" sniegtos pakalpojumus, norādot uz riskiem, kas saistīti ar nepilngadīgo piekļuvi šiem transportlīdzekļiem bez atbilstošas sagatavotības un vecuma pārbaudes. Rīgas mērs ir pieprasījis PTAC izņemt "Ride" braucamrīkus no aprites. Vienlaikus tiek vākti paraksti likumdošanas iniciatīvai "Manabalss.lv", kas paredz ierobežot 18 gadus nesasniegušu personu iespējas izmantot koplietošanas elektroskrejriteņus, ieviest obligātu identitātes verificēšanu un sodīt uzņēmumus par noteikumu pārkāpumiem.
Ir svarīgi, ka sabiedrība kopumā paaugstina savu informētības līmeni un izpratni par bērnu drošības jautājumiem. Atbildība par nepilngadīgo drošību ir kompleksa, un tajā iesaistīti gan pakalpojumu sniedzēji, gan vecāki, gan valsts iestādes. Katram ir jāveic savs pienākums, lai nodrošinātu drošāku vidi mūsu bērniem.



Sekojiet mums līdzi: