Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Latvija

PTAC šogad saņēmis 56 sūdzības par interneta platformu rīcību; Digitālo pakalpojumu akts stiprina lietotāju tiesības

PTAC šogad saņēmis 56 sūdzības par interneta platformu rīcību; Digitālo pakalpojumu akts stiprina lietotāju tiesības
Foto: iWissawa/Shutterstock/TVNET.lv
0 0 84 0

Patērētāju tiesību sargi saņēmuši 56 sūdzības par interneta platformu rīcību

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) šogad fiksējis 56 sūdzības, kas saistītas ar interneta platformu iespējami neatbilstošu darbību. Ziņojumi ietver gadījumus par profilu bloķēšanu un atteikumu atjaunot piekļuvi kontiem, kā arī nepietiekamu sūdzību izskatīšanu. Šie dati liecina par pieaugošām problēmām un lietotāju neapmierinātību digitālajā vidē. PTAC direktore Zaiga Liepiņa uzsvēra, ka mūsdienās interneta platformām ir milzīga ietekme uz mūsu ikdienu, tāpēc ir ļoti svarīgi nodrošināt drošu un caurspīdīgu vidi ikvienam lietotājam. Lai risinātu šīs problēmas un stiprinātu lietotāju tiesības tiešsaistē, kopš 2024. gada Latvijā ir spēkā Digitālo pakalpojumu akts (DPA), kas ir Eiropas Savienības regulējums, kura mērķis ir uzlabot interneta vides drošību un pārredzamību. Šis akts maina tiešsaistes platformu darbības principus, ierobežojot nelikumīga satura izplatīšanos, piemēram, naida runu un dezinformāciju, vienlaikus palielinot platformu atbildību un aizsargājot bērnu intereses. DPA lietotājiem sniedz iespēju vienkārši ziņot par pārkāpumiem un pieprasa platformām ātri un pārskatāmi reaģēt uz šiem ziņojumiem. Gadījumos, kad lietotājam tiek bloķēts konts vai dzēsts saturs, DPA garantē tiesības saņemt skaidrojumu un iespēju apstrīdēt pieņemto lēmumu. Šī iniciatīva ir kā drošības vairogs tiešsaistes vidē.

Izplatītākie sūdzību iemesli un Digitālā pakalpojumu akta loma

Sekojiet mums līdzi:

Visbiežākās sūdzības, ko saņem PTAC, galvenokārt attiecas uz lietotāju profilu bloķēšanu, kas skar lielākās sociālo mediju un tiešsaistes spēļu platformas. Papildus tam bieži tiek saņemti iesniegumi par atteikumu atjaunot piekļuvi kontiem un par sūdzību izskatīšanas procesa nepietiekamo kvalitāti. Interesanti, ka sūdzības par profilu bloķēšanu PTAC izskata divās kategorijās: vienos gadījumos profili tiek bloķēti nepamatoti, savukārt citos gadījumos bloķēšana ir pilnībā pamatota, jo lietotāji paši pārkāpj platformu noteikumus. Šādi pārkāpumi var ietvert naida runas izplatīšanu, neētisku izteikšanos vai lamāšanos digitālajā vidē. Lai veicinātu izpratni par DPA sniegtajām iespējām un attīstītu kritisko domāšanu, PTAC ir uzsācis kampaņu “Internets nav pasaka. Atpazīsti viltības!”. Šī kampaņa palīdz lietotājiem saprast digitālo platformu algoritmus, atpazīt viltus saturu un izvairīties no manipulācijām.

Pašpārvaldes un tiešsaistes platformu atbildība

Digitālo pakalpojumu akts, kas Latvijā darbojas kopš 2024. gada, ir būtiska Eiropas Savienības regula, kas maina interneta platformu darbības principus. Tas ierobežo nelikumīga satura izplatīšanos, piemēram, naida runu un dezinformāciju, vienlaikus palielinot platformu atbildību un nodrošinot bērnu interešu aizsardzību. DPA lietotājiem sniedz iespēju viegli ziņot par pārkāpumiem un pieprasa platformām ātri un pārskatāmi reaģēt. Ja lietotājam tiek bloķēts konts vai dzēsts saturs, DPA garantē tiesības saņemt skaidrojumu un iespēju apstrīdēt lēmumu. Šis akts nodrošina lietotājiem tiesības saņemt paskaidrojumu par bloķētiem kontiem un iespēju apstrīdēt šādus lēmumus. Turklāt, ja rodas domstarpības ar platformu, patērētājiem ir pieejamas ārpustiesas strīdu izšķiršanas struktūras. Platformām saskaņā ar DPA ir pienākums nodrošināt piekļuvi datiem pētniekiem, lai tie varētu izpētīt un kontrolēt platformu ietekmi uz sabiedrību. PTAC arī uzsver, ka digitālās platformas bieži vien sniedz lakonisku un vispārēja rakstura informāciju par saviem noteikumiem, kas neatbilst Regulas prasībām, radot neskaidrību komerciālajiem lietotājiem. Viens no jaunākajiem PTAC uzraudzības projektiem, kas sadarbībā ar Eiropas Komisiju izvērtē populārākās tiešsaistes tirdzniecības platformas, piemēram, Temu, Shein un AliExpress, atklāja, ka 75% pārbaudīto preču neatbilda ES prasībām, bet 43% bija pat nedrošas. Īpaši satraucoši ir rezultāti par elektroiekārtām un radioiekārtām, kur neatbilstība konstatēta 100% gadījumu un 39% bija nedrošas. Bižutērijā atrasts kadmijs, kas kaitē veselībai, un neviena prece nebija ar lietošanas instrukciju latviešu valodā. Pateicoties PTAC uzraudzībai, panākti uzlabojumi – skaidrāka cenu norādīšana, saprotamāki līguma noteikumi un vieglāka piekļuve svarīgai informācijai par precēm, kā arī nedrošas preces izņemtas no piedāvājuma. PTAC mudina patērētājus būt modriem un atpazīt viltības, izmantojot pieejamos rīkus un informāciju, lai nodrošinātu drošu pieredzi tiešsaistē.

Pēc Telia aiziešanas: stratēģiskais investors iegūs 25% Tet un LMT daļu, veidojot jaunu partnerību
Raimonds Ziediņš foto

Raimonds Ziediņš

rakstnieks, žurnālists, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti