Kritiska misija: Izraēla uzsāk vērienīgu repatriācijas operāciju tūkstošiem pilsoņu atgriešanai
Pēc spēkā pieņēmušās militārās eskalācijas ar Irānu, kas pagājušajā nedēļā negaidīti slēdza valsts gaisa telpu, Izraēlas valdība ir uzsākusi sarežģītu un emocionāli piesātinātu misiju, lai atgūtu tūkstošiem savu pilsoņu, kuri palikuši iesprostoti ārvalstīs. Šī vērienīgā repatriācijas operācija ir tieša reakcija uz saspīlēto drošības situāciju reģionā un akūtu nepieciešamību nodrošināt savu pilsoņu drošu atgriešanos dzimtenē.
Izraēlas transporta ministre Miri Regeva otrdien apstiprināja, ka valsts aktīvi strādā pie tā, lai atgrieztu mājās tos izraēliešus, kuri nevarēja atgriezties plānotajā laikā saistībā ar gaisa telpas slēgšanu. Situācija radās pēc tam, kad Izraēla pagājušajā piektdienā veica triecienus Irānai, izraisot plašu reģionālās gaisa telpas slēgšanu un lidojumu atcelšanu.
Krīzes saknes: Nežēlīgā eskalācija un tās tūlītējās sekas
Pagājušās nedēļas notikumi iezīmēja jaunu, satraucošu posmu ilggadējā, taču līdz tam lielākoties "ēnu karā" notiekošajā konfliktā starp Izraēlu un Irānu. Izraēlas veiktais "pārsteiguma gaisa trieciens" pret Irānas kodolprogrammas un militārajiem mērķiem piektdien, 13. jūnijā, noveda pie ātras un masīvas Teherānas atbildes – simtiem dronu un raķešu tika raidīti pret Izraēlu.
Šī apšauja, kas ilga no piektdienas vakara līdz svētdienas rītam, radīja nopietnus draudus ne tikai uz zemes, bet arī gaisa telpā. Lai pasargātu civilo aviāciju un militārās operācijas, Izraēla pieņēma lēmumu slēgt savu gaisa telpu gan ienākošajiem, gan izejošajiem lidojumiem. Sekojot šim piemēram, gaisa telpu slēdza arī vairākas citas reģiona valstis, tostarp Irāna, Irāka, Jordānija un Sīrija, radot milzīgu haosu starptautiskajā aviosatiksmē un tūkstošiem pasažieru atstājot "iestrēgušus".
Lidsabiedrības bija spiestas atcelt desmitiem lidojumu vai novirzīt tos uz citām lidostām, un daudzas lidmašīnas, kas jau bija ceļā uz Izraēlu, pēkšņi mainīja kursu. Izraēlas nacionālā lidsabiedrība "El Al" apturēja visus regulāros reisus līdz vismaz 17. jūnijam, ar desmitiem atceltu reisu pat līdz 23. jūnijam, prioritāti piešķirot repatriācijas centieniem.
Iesprostoto pilsoņu stāsti: Neziņa, bailes un ilgas pēc mājām
Šīs krīzes epicentrā atrodas desmitiem, pat simtiem tūkstošu izraēliešu, kuri negaidīti nonāca neapskaužamā situācijā ārvalstīs. Daži bija devušies tūrisma braucienos, citi komandējumos, apciemot radus vai mācīties. Daudzi no viņiem nebija sagatavoti pēkšņai lidojumu atcelšanai un neziņai par to, kad viņi varēs atgriezties mājās. Šī neziņa radīja un joprojām rada milzīgu emocionālo slogu – bailes par drošību dzimtenē, satraukumu par tuviniekiem un spriedzi, ko rada neplānotas izmaksas, naktsmītņu meklēšana un pārvietošanās ierobežojumi svešā zemē.
Iztēlojieties ģimeni, kas bauda atvaļinājumu Grieķijas salā, pēkšņi uzzinot, ka viņu atgriešanās lidojums ir atcelts nenoteiktu laiku. Viesnīcas rezervācija beidzas, bērni kļūst nemierīgi, un ziņas no mājām par raķešu apšaudēm sēj paniku. Vai jaunu studentu, kas apmeklē konferenci Eiropas lielpilsētā, un nu ir spiests saskarties ar neskaidrību par savu statusu un resursiem. Šādi stāsti – par atcelto plānu sabrukumu, par drošības sajūtas zudumu un par akūtu ilgu pēc pazīstamās un drošās dzimtenes – ir simtiem tūkstošu.
Daudzi "iestrēgušie" centās nokļūt Izraēlai tuvākajās vietās, cerot, ka tie būs pirmie punkti, no kurienes tiks organizēta repatriācija. Kipra, īpaši Larnaka, kļuva par tādu neoficiālu pulcēšanās punktu, jo tā ir Eiropas Savienības dalībvalsts un atrodas tikai 50 minūšu lidojuma attālumā no Izraēlas. Tomēr Izraēlas varas iestādes brīdināja pilsoņus nesteigties uz tādām pilsētām kā Larnaka vai Atēnas, kā arī nemēģināt šķērsot sauszemes robežas ar Jordāniju vai Ēģipti, ņemot vērā paaugstinātos terorisma riskus šajos reģionos.
Valdības atbilde: Plāna izstrāde un pirmie soļi mājup
Apzinoties situācijas nopietnību un savu pilsoņu milzīgās grūtības, Izraēlas valdība ātri izveidoja darba grupu un izstrādāja vērienīgu plānu repatriācijas veikšanai. Transporta ministrijas un Civilās aviācijas pārvaldes koordinētajā darbā tika iesaistītas visas trīs Izraēlas galvenās lidsabiedrības: "El Al", "Arkia" un "Israir".
Plāns paredzēja pakāpenisku pilsoņu atgriešanu, sākot ar vistuvākajām un operatīvi vieglāk sasniedzamajām vietām. Pirmie repatriācijas lidojumi no Kipras uz Telavivu sākās trešdienas rītā, 18. jūnijā. Tas bija cerību stariņš tūkstošiem cilvēku, kas bija gaidījuši Larnakā. Trešdien no Larnakas uz Izraēlu tika plānoti 13 repatriācijas reisi.
Tomēr Kipra bija tikai sākums. Saraksts ar pilsētām, no kurām tiks organizēti repatriācijas reisi, ātri paplašinājās, iekļaujot Atēnas, Romu, Milānu, Parīzi, Budapeštu, Londonu, un vēl tālākām vietām, kā Ņujorku un Bangkoku, kas liecina par plašo ģeogrāfiju, kurā izraēlieši bija "iestrēguši". "El Al" paziņoja, ka gatavo "glābšanas lidojumus" no vairākām Eiropas galvaspilsētām, kamēr mazākās lidsabiedrības "Arkia" un "Israir" koncentrējās uz reisiem no tuvākām vietām Vidusjūmas reģionā un Eiropā.
Lai pieteiktos repatriācijas lidojumiem, pilsoņiem tika piedāvāta tiešsaistes reģistrācija lidsabiedrību tīmekļa vietnēs. "El Al" vietne saskārās ar milzīgu pieprasījumu un sākotnēji piedzīvoja pārslogojumu, jo dažu stundu laikā reģistrējās vairāk nekā 60 000 pasažieru. Šis satiksmes pieplūdums vien parāda problēmas mērogu. Valdība un lidsabiedrības strādā ciešā sadarbībā, lai koordinētu šos lidojumus un nodrošinātu to maksimālu drošību, ņemot vērā pastāvīgos draudus.
Logistikas gigants: Izaicinājumi un to pārvarēšana
Organizēt simtiem tūkstošu cilvēku repatriāciju militāra konflikta apstākļos ir milzīgs logistikas izaicinājums, kas prasa precīzu koordināciju un ātru reaģēšanu. Tas ir kā risināt daudzdimensionālu puzli ar kustīgiem gabaliņiem. Galvenie izaicinājumi ietver:
- **Drošība:** Lidojumi jāveic pa drošiem koridoriem un ar paaugstinātiem drošības pasākumiem. Lidmašīnu uzturēšanās laiks uz zemes Ben Guriona lidostā tiek samazināts līdz minimumam, jo lidosta joprojām ir potenciāls mērķis. Transporta ministre Miri Regeva ir izteikusi bažas par iespējamiem uzbrukumiem lidmašīnām uz skrejceļa.
- **Kapacitāte:** Lai gan lidsabiedrības strādā maksimālā režīmā, repatriācijas reisu skaits ir ierobežots gan drošības apsvērumu dēļ, gan tāpēc, ka daudzas civilās lidmašīnas tika pārvietotas ārpus valsts krīzes sākumā. Aptuveni 2500 cilvēku atgriežas pa gaisu katru dienu, un līdzīgs skaits izmanto jūras ceļus. Pie šāda tempa repatriācija var ilgt vairākas nedēļas.
- **Koordinācija:** Nepieciešama cieša sadarbība starp Transporta ministriju, Ārlietu ministriju, Aizsardzības spēku Aizmugures frontes pavēlniecību un Nacionālo ārkārtas situāciju pārvaldi, lai apstiprinātu lidojumus, noteiktu prioritātes (īpaši humāniem un medicīniskiem gadījumiem) un nodrošinātu drošību.
- **Pilsoņu informēšana un vadīšana:** Nodrošināt savlaicīgu un precīzu informāciju tūkstošiem pilsoņu dažādās pasaules malās, kuri saskaras ar atšķirīgiem apstākļiem un vietējiem noteikumiem. Tika izveidoti tiešsaistes reģistrācijas rīki, taču liela pieprasījuma dēļ radās grūtības.
- **Alternatīvie risinājumi:** Tiek izskatītas arī jūras satiksmes iespējas, piemēram, pasažieru kuģu izmantošana no Kipras, lai palielinātu repatriācijas kapacitāti.
Šis uzdevums prasa ne tikai loģistikas precizitāti, bet arī empātiju un pacietību. Lidsabiedrības un valdība lūdz pilsoņiem sapratni un mieru, apzinoties viņu grūto situāciju. "Nav pamata panikai," sacīja ministre Regeva, mudinot tos, kas joprojām atrodas ārvalstīs, saglabāt mieru un būt drošībā.
Ceļš mājup: Cerība un realitāte
Pilsoņiem, kas gaida repatriāciju, ceļš mājup ir emocionālu kalniņu brauciens – no sākotnējā šoka un neziņas līdz cerībai, kad tiek paziņots par repatriācijas plānu, un beidzot – atvieglojumam, iekāpjot lidmašīnā, kas ved uz mājām.
Process parasti ietver reģistrēšanos lidsabiedrības sistēmā (prioritāte tiek dota tiem, kuru sākotnējie lidojumi tika atcelti, ar iespēju izskatīt īpašus, piemēram, medicīniskus, gadījumus ), gaidīt apstiprinājumu (kas negarantē tūlītēju vietu ) un sekot līdzi paziņojumiem par lidojumu grafikiem. Drošības apsvērumu dēļ informācija par lidojumu detaļām bieži tiek sniegta ar relatīvi īsu brīdinājumu.
Šie reisi nav parasti komerciāli lidojumi; tie ir "glābšanas lidojumi" un tiek veikti īpašos apstākļos. Arī personāls strādā zem paaugstināta stresa. Uz zemes Izraēlā lidostā notiek pastiprinātas drošības pārbaudes, un atgriezušos pilsoņus sagaida ne tikai tuvinieki, bet arī valsts struktūru pārstāvji.
Pirmie lidojumi, kas nolaidās Telavivā, atveda pasažierus, kuri lielākoties bija pulcējušies Kiprā. Starp viņiem bija dažādi cilvēki – tūristi, gados vecāki cilvēki, ģimenes ar bērniem. Viņu sejas atspoguļoja nogurumu pēc dienām ilgās neziņas un satraukuma, bet arī acīmredzamu atvieglojumu, beidzot esot atgriezušies dzimtenes zemē.
Piemēram, Yossi Levitan, kuru citē "Africanews", pauda dedzīgas ilgas atkal apvienoties ar saviem astoņiem bērniem un vienu mazbērnu Ramlā. Viņš un citi Kiprā iestrēgušie izraēlieši palīdzēja cits citam, rādot spēcīgu solidaritātes un kopienas garu krīzes laikā.
Ārvalstnieki Izraēlā un citi reģiona ceļotāji
Jāatzīmē, ka krīze ietekmēja ne tikai izraēliešus, kas atradās ārvalstīs, bet arī tūkstošiem ārvalstu pilsoņu un tūristu, kuri atradās Izraēlā un nevarēja izlidot, kad gaisa telpa tika slēgta. Lai gan sākotnēji izejošie lidojumi no Izraēlas bija ļoti ierobežoti un atļauti tikai diplomātiem un ārvalstu apmeklētājiem ar īpašām atļaujām, pakāpeniski tiek plānots atsākt arī izejošos reisus ārvalstniekiem, sākot no 23. jūnija, ja drošības situācija atļaus.
Šī situācija atspoguļo plašāku ietekmi uz reģionālo un pat starptautisko ceļošanu. Lidostu slēgšana un drošības riski piespieda daudzas valstis organizēt savu pilsoņu evakuāciju no Izraēlas, bieži vien izmantojot kaimiņvalstis kā tranzīta punktus. Piemēram, Latvijas Ārlietu ministrija informēja, ka vairāki desmiti Latvijas valstspiederīgo ir pametuši Izraēlu, izmantojot citu ES valstu (Slovākijas, Lietuvas) organizētos reisus no Jordānijas. Tas parāda starptautiskās sadarbības nozīmi šādās krīzes situācijās.
Nākotnes perspektīvas un mācības
Izraēlas masveida repatriācijas operācija ir spilgts piemērs valsts apņēmībai rūpēties par saviem pilsoņiem visā pasaulē, pat visgrūtākajos un bīstamākajos apstākļos. Tomēr tā arī izceļ vājās vietas un mācības nākotnei.
Viena no galvenajām mācībām ir nepieciešamība pēc spēcīgiem un efektīviem krīzes komunikācijas kanāliem. Tūlītēja un skaidra informācija ir būtiska, lai mazinātu paniku un vadītu "iestrēgušos" pilsoņus. Tīmekļa vietņu pārslogošanās parāda, cik svarīga ir robusta digitālā infrastruktūra.
Otrkārt, ir jāturpina stiprināt sadarbību ar starptautiskajiem partneriem un lidsabiedrībām, lai nodrošinātu ātru un efektīvu rīcību nākamajās krīzēs. Jūras transporta iespēju izpēte ir inteliģents solis, lai diversificētu repatriācijas maršrutus un samazinātu atkarību no gaisa telpas pieejamības.
Treškārt, šī situācija atgādina pilsoņiem par ceļošanas riskiem nestabilos reģionos un nepieciešamību būt gataviem neparedzētām situācijām. Ieteikums reģistrēties Ārlietu ministriju konsulārajos reģistros, saglabāt ceļojuma dokumentu kopijas un būt gataviem patstāvīgi segt sākotnējās izmaksas krīzes gadījumā ir ļoti būtisks.
Izraēlas spējas organizēt šādu operāciju liecina par tās valsts stiprumu un spēju mobilizēt resursus savu pilsoņu labā. Tomēr pašreizējā saspīlējuma ar Irānu kontekstā šī repatriācija nav tikai loģistikas vingrinājums; tā ir simbolisks akts, kas apliecina valsts saikni ar saviem pilsoņiem, lai kur viņi atrastos, un apņēmību tos atgriezt drošībā dzimtenē.
Kamēr tūkstošiem izraēliešu vēl joprojām gaida iespēju doties mājup, katrs repatriācijas lidojums ir maza uzvara un cerības simbols šajā neskaidrajā laikā. Operācija turpināsies vēl nedēļas, un tās veiksmīga norise būs atkarīga no drošības situācijas attīstības un visu iesaistīto pušu sadarbības.
Sekojiet mums līdzi: