Andris Teikmanis: Augstākās izglītības izaicinājumi 2025. gadā – no konkurētspējas līdz akadēmiskai brīvībaiVersijas
Foto un virsraksts: Delfi
  • 2025. gada 8. janvāris 18:00
  • Delfi
  • 47

Andris Teikmanis: Augstākās izglītības izaicinājumi 2025. gadā – no konkurētspējas līdz akadēmiskai brīvībai

### Andris Teikmanis: Augstākās izglītības izaicinājumi 2025. gadā ______ ### Eiropas akadēmiskā izcilība un globālie izaicinājumi Andris Teikmanis uzsver, ka Eiropa stāv pie nopietnām pārbaudījuma slieksņa saistībā ar augstāko izglītību un konkurētspēju. Ar 2024. gadu tika pārskatīti vairāki būtiski jautājumi, kas attiecas uz kontinentālo izglītības sistēmu – vai Eiropa spēs izmantot savu akadēmisko izcilību un inovāciju potenciālu, saskaroties ar globālajiem izaicinājumiem un konkurenci? Kā norādīts Enriko Letas ziņojumā "Much More Than a Market" un Mario Dragi ziņojumā "The future of European competitiveness", Eiropas Savienība ir saskārusies ar nopietnu risku – atpalicību inovāciju un digitālo tehnoloģiju jomā. Šie ziņojumi skaidri norāda uz nepieciešamību rīkoties steidzami, lai stiprinātu Eiropas konkurētspēju un izglītības nozari. ______ ### Budapeštas deklarācijas nozīme 2024. gada 8. novembrī Eiropadome pieņēma Budapeštas deklarāciju par jauno Eiropas konkurētspējas kursu, taču, kā Teikmanis norāda, šajā deklarācijā netika pieminētas Eiropas augstskolas un augstāka izglītības nozare. Tomēr abi iepriekšminētie ziņojumi uzsvērti augstākās izglītības un pētniecības loma ir izšķirīga inovāciju attīstībā un konkurētspējas nostiprināšanā. Augstāko izglītību gaida ne tikai konkurences pieaugums, bet arī nepieciešamība rūpēties par akadēmisko brīvību un tās aizsardzību. Teikmanis apgalvo, ka, lai sasniegtu izcilību, ir svarīgi, lai augstskolas spētu radoši domāt un brīvi izteikties. ______ ### Izglītība kā inovāciju dzinējspēks Teikmanis uzsver, ka augstākā izglītība jāuzskata par inovāciju dzinējspēku, kas ir nepieciešams, lai risinātu mūsdienu sabiedrības izaicinājumus. Eiropas Savienība ir jāpārliecinās, ka tās augstākās izglītības iestādes varētu attīstīties un pielāgoties mainīgajai pasaulei, proti, inovāciju prasībām un digitālo tehnoloģiju attīstībai. Viņš aicina visus iesaistītos – valsts institūcijas, augstskolas, uzņēmumus un studentus – sadarboties un meklēt kopīgus risinājumus, lai nodrošinātu Eiropas augstākās izglītības spožāku nākotni. Acīmredzami, ka cīņa par inovācijām un konkurētspēju turpināsies, un nākamajiem gadiem ir jābūt pagrieziena punktam, lai Eiropa kļūtu par revolucionāru spēku pasaules izglītības arēnā.

Šis raksts ir sagatavots, pamatojoties uz Delfi portāla informāciju.
Oriģinālo rakstu tu vari atrast šeit

Citas ziņas