«RB Rail» nosauca galveno šķērsli «Rail Baltica» projektāEkonomika
Foto un virsraksts: VS
  • 2025. gada 29. aprīlis 07:46
  • VS
  • 27

«RB Rail» nosauca galveno šķērsli «Rail Baltica» projektā

Projektā «Rail Baltica» identificētie galvenie šķēršļi

Galvenais šķērslis privātās un publiskās partnerības (PPP) modeļa izmantošanai dzelzceļa "Rail Baltica" projekta īstenošanā ir laiks, aģentūrai LETA norādīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Marko Kivila. Viņš uzsvēra, ka PPP modeļa ieviešana ir laikietilpīga, tāpēc, izvēloties šo pieeju, pastāv risks neiekļauties noteiktajā termiņā, kas ir 2030.gads.

PPP iespējas un tirgus atsaucība

Kivila informēja, ka "RB Rail" ir veicis tirgus konsultācijas par PPP iespējām, ņemot vērā Latvijas valsts interesi. Viņš norādīja, ka PPP modeli Latvijā galvenokārt varētu izmantot teritorijai no Salaspils virzienā uz ziemeļiem - Igaunijas robežai, lai nodrošinātu pilnībā funkcionālu pārrobežu savienojumu. Tomēr lēmums par PPP izmantošanu projektā vēl nav pieņemts.

Finansēšanas stratēģija un projekts «Rail Baltica»

Kivila skaidroja, ka visas trīs valstis ir saņēmušas no "RB Rail" finansēšanas stratēģiju projektam, kurā izklāstītas iespējamās finansēšanas opcijas, lai sasniegtu 2030.gada mērķi. Šobrīd ir apstiprināts četru miljardu eiro finansējums, galvenokārt no Eiropas Savienības (ES), bet valstīm būtu jāsedz vēl aptuveni septiņi miljardi eiro citām finansēšanas iespējām, piemēram, PPP vai aizņēmumiem.

Ietaupījumi un projekta izmaksas

Komentējot potenciālo 400 miljonu eiro ietaupījumu "Rail Baltica" pirmajā kārtā Latvijā, Kivila sacīja, ka lielāku ietaupījumu prognozēt ir grūti, un ka tas galvenokārt rodas no trokšņu aizsargbarjeru nepieciešamības samazinājuma. Lai gan tiek plānoti ietaupījumi, tie ir jāapstiprina Latvijas valdībai, jo var ietekmēt iedzīvotāju mobilitāti.

Nākotnes perspektīva un nepieciešamās darbības

Kivila rezumēja, ka ir nepieciešama stratēģija un steidzami lēmumi, jo trūkst septiņu miljardu eiro pilnīgas operacionālas līnijas izbūvei visās trijās Baltijas valstīs. Saskaņā ar jaunākajiem datiem "Rail Baltica" projekta izmaksas Baltijā var sasniegt 14,3 miljardus eiro, un kopējās izmaksas varētu sasniegt 23,8 miljardus eiro, kas ir ievērojami vairāk nekā sākotnējās aplēses 2017. gadā.

Šis raksts ir sagatavots, pamatojoties uz VS portāla informāciju.
Oriģinālo rakstu tu vari atrast šeit

Citas ziņas