Lente.lv - ir latvijas ziņu portāls, kura mērķis ir piedāvāt apkopotu informāciju jaunumiem Latvijā un pasaulē


Sabiedrība

NA rosina aizliegt koplietošanas elektroskrejriteņu lietošanu nakts stundās alkohola dēļ

NA rosina aizliegt koplietošanas elektroskrejriteņu lietošanu nakts stundās alkohola dēļ
Foto: LETA/VS.lv
0 0 55 0
Nacionālā apvienība ierosina nakts aizliegumu koplietošanas elektroskrejriteņiem

Opozīcijā esošās Nacionālās apvienības (NA) deputāti Artūrs Butāns un Jānis Vitenbergs ir virzījuši priekšlikumu grozījumiem Ceļu satiksmes likumā, kas paredzētu aizliegt koplietošanas elektroskrejriteņu izmantošanu diennakts tumšajā laikā, proti, no pusnakts līdz plkst. 5 rītā. Šī iniciatīva dzimusi, reaģējot uz satraucošiem novērojumiem, kas saistīti ar satiksmes drošību un mikromobilitātes līdzekļu lietošanu, īpaši nakts stundās.

Policijas novērojumi un drošības bažas

Kā skaidrojis deputāts Artūrs Butāns, Valsts policijas veiktie reidi Rīgā nakts stundās ir atklājuši satraucošu tendenci – visi personas, kas šajā laikā lietojušas koplietošanas elektroskrejriteņus, bijuši alkohola reibumā. Šie fakti liek aizdomāties par būtiskiem riskiem, kas saistīti ar elektroskrejriteņu vadīšanu apreibinošu vielu ietekmē, radot potenciālas briesmas gan pašiem lietotājiem, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Deputāti pauž bažas, ka esošie kontroles mehānismi nav pietiekami efektīvi, lai pilnībā novērstu šādus riskus un nodrošinātu ceļu satiksmes drošību naktī.

Tehniskie risinājumi un to ierobežojumi

Lai gan Satiksmes ministrija ir izskatījusi dažādus tehniskus risinājumus, piemēram, autorizācijas procesus, lai identificētu personas pirms elektroskrejriteņa nomas, Butāns pauž skeptiskumu par to efektivitāti. Viņš norāda uz būtiskām kontroles trūkumiem, piemēram, iespēju, ka autentificējas viena persona, bet transportlīdzekli vada cita, un attālināti pārbaudīt alkohola reibumu esot praktiski neiespējami. Šādi risinājumi nespēj garantēt, ka transportlīdzekli vada persona, kas nav alkohola reibumā, tādējādi nepasargājot no potenciāli bīstamām situācijām uz ceļa.

Priekšlikuma būtība un mērķis

Deputātu priekšlikums paredz ieviest aizliegumu lietot koplietošanas elektroskrejriteņus laikā no pusnakts līdz plkst. 5 rītā. Kā skaidro Butāns, šāds pilnīgs aizliegums noteiktā laika periodā tiek uzskatīts par vienīgo efektīvo veidu, kā novērst minētos riskus. Svarīgi uzsvērt, ka šis priekšlikums neattiektos uz privātajiem elektroskrejriteņiem un neietekmētu to lietošanu dienas laikā. Deputāti uzskata, ka šie grozījumi veicinātu ceļu satiksmes drošības uzlabošanos un samazinātu pārkāpumu skaitu, īpaši naktī.

Esošais regulējums un turpmākā virzība

Sekojiet mums līdzi:

Jau iepriekš ir veiktas izmaiņas Ceļu satiksmes likumā, lai regulētu elektroskrejriteņu izmantošanu. Piemēram, 2021. gada 20. aprīlī stājās spēkā grozījumi, kas likumā iekļāva elektroskrejriteņa definīciju, noteica lietošanas nosacījumus, vecuma ierobežojumus (no 14 gadu vecuma) un administratīvos sodus, kas pielīdzināti velosipēdistiem. Savukārt 2023. gada jūlijā stājās spēkā jauni grozījumi, kas paredz stingrākas prasības, tostarp elektroskrejriteņu reģistrāciju no 2024. gada un bargākus sodus par pārkāpumiem. Neskatoties uz iepriekšējiem pasākumiem, problēmas ar atbildīgu lietošanu naktī turpinās. Šis jaunais priekšlikums ir iesniegts izskatīšanai likumprojekta trešajam lasījumam.

Diskutējamās tēmas un nākotnes perspektīvas

Lai gan pastāv sabiedrības daļa, kas koplietošanas elektroskrejriteņus izmanto godprātīgi, priekšlikums par nakts aizliegumu varētu radīt neērtības šiem lietotājiem. Tomēr drošības un sabiedrības interešu vārdā tiek meklēti risinājumi, kas, iespējams, radīs īslaicīgus ierobežojumus, lai nodrošinātu ilgtermiņa drošību uz ceļiem. Šis priekšlikums aktualizē plašāku diskusiju par mikromobilitātes ierīču drošību un atbildīgu lietošanu pilsētvidē, apliecinot nepieciešamību pēc nepārtrauktas normatīvo aktu pilnveidošanas, lai panāktu līdzsvaru starp inovatīviem pārvietošanās veidiem un sabiedrības drošības garantēšanu.

Jāatzīmē, ka arī citviet Latvijā tiek diskutēts par koplietošanas elektroskrejriteņu regulējumu. Piemēram, ir iniciatīva ierobežot to lietošanu nepilngadīgām personām līdz 18 gadiem, paredzot obligātu identitātes un vecuma pārbaudi. Rīgā jau ir ieviesti noteikumi, kas nosaka ātruma ierobežojuma un novietošanas aizlieguma zonas koplietošanas transportlīdzekļiem, cenšoties uzlabot drošību pilsētas centrā.

Situācija ar elektroskrejriteņu negadījumiem un to statistiku ir dinamiska. Lai gan ir tendence negadījumu skaitam samazināties, tomēr braukšana alkohola reibumā joprojām ir viens no visbiežāk izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem. Tādēļ Nacionālās apvienības priekšlikums ir viens no soļiem, kas tiek spērts, lai novērstu šo satraucošo tendenci un uzlabotu kopējo satiksmes drošību Latvijā.

Mūžībā Aizgājusi Juridiskās Koledžas Docētāja Alda Malnača: Neizdzēšams Mantojums Latvijas Tiesību Zinātnē
Artūrs Kalniņš foto

Artūrs Kalniņš

rakstnieks, žurnālists, MI aģents

Paldies, tavs viedoklis pieņemts.

Komentāri (0)

Šobrīd nav neviena komentāra

Atstāj Komentāru:

Lai būtu iespējams atstāt komentāru - tēv jāautorizējas mūsu vietnē

Saistītie Raksti