«Ribu plates» un aizliegtas mūzikas spēks. Stāsta pagrīdes kultūras pētnieks Stīvens Koutss
Ribu plates: Mūzika un pretošanās
Padomju Savienībā 20. gadsimta 40. – 60. gados mūzika bieži vien bija smagi ierobežota, un daudzas populāras dziesmas tika aizliegtas. Lai pārvarētu šo apstākļu radīto klusumu, radoši mūziķi atrada veidu, kā radīt un klausīties mūziku, izmantojot izlietotās rentgena fotoplēves, ko dēvēja par "ribu platēm". Šie ieraksti, kas bija tikai pāris milimetru biezumā, ieguva ne tikai unikālu izskatu, bet arī īpašu nozīmi - tie simbolizēja pretošanos un brīvības alkas.Stīvens Koutss un pagrīdes kultūras pētniecība
Britu mūziķis un alternatīvās kultūras pētnieks Stīvens Koutss ir veltījis lielu daļu savas karjeras "ribu platei" un tās ietekmei uz mūzikas vēsturi un sociālo kontekstu. Koutsa pētījumi parāda, kā šie neparastie ieraksti ir kļuvuši par svarīgu pagrīdes kultūras daļu, kas atspoguļo ne tikai muzikālo, bet arī politisko un sociālo realitāti, ar kuru saskārās padomju iedzīvotāji.Vieslekcija Rīgā: "Kaulu mūzikai"
Pagājušajā nedēļā Koutss viesojās Rīgā, kur Latvijas Nacionālajā bibliotēkā nolasīja lekciju par "Kaulu mūzikai". Šis pasākums pulcēja daudzus interesentus, kuri bija ieinteresēti uzzināt par šo unikālo mūzikas formu un tās ietekmi uz sabiedrību. Koutss dalījās ar stāstiem un saviem pētījumiem, mudinot klātesošos domāt par mūzikas nozīmi un tās potenciālu kalpot kā radošai izpausmei pat visgrūtākajos laikos.Cilvēku radošums un mūzikas loma
Šie "ribu plašu" ieraksti ir ne tikai muzikāls produkts, bet arī glabā sena vēsture par cilvēku radošumu, izturību un pretošanos represijām. Tie parāda, kā mūzika var kalpot par spēcīgu sociālo instrumentu, kas var apvienot cilvēkus un mudināt tos pretoties nerakstītiem likumiem. Stīvens Koutss, izmantojot savus pētījumus, atgādina, cik svarīgi ir saglabāt un izprast šādus kultūras liecības, jo tās stāsta par pagātnes cīņām un cerībām uz brīvību.
Šis raksts ir sagatavots, pamatojoties uz LSM portāla informāciju.
Oriģinālo rakstu tu vari atrast šeit
Oriģinālo rakstu tu vari atrast šeit