"Nokodētie bērni" – palīdzība mācībās vai novecojusi sistēma?Latvijā
Foto un virsraksts: LA
  • 2025. gada 1. aprīlis 16:55
  • LA
  • 18

"Nokodētie bērni" – palīdzība mācībās vai novecojusi sistēma?

Speciālās izglītības principu novecojums

Jau vairāk nekā pusgadsimtu Latvijā pastāv speciālās izglītības darbības principi, taču šajā laikā pasaule ir ievērojami mainījusies. Nozarē strādājošie, tostarp speciālisti un pedagogi, atzīst, ka šie principi ir novecojuši un vairs nepilda mūsdienu prasības. Kāpēc ir svarīgi pārskatīt un atjaunot šos principus? Tā ir jautājums, uz kuru atbildes meklēšanai nepieciešama kolektīva pieeja.

Bērnu pielāgošana sistēmai vai sistēmas pielāgošana bērniem?

Latvijas izglītības sistēma bieži vien cenšas bērnus ar speciālām vajadzībām “pielāgot” esošajam modelim, nevis meklē veidus, kā pielāgot skolu bērna vajadzībām. Šī pieeja ne tikai ierobežo bērnu attīstību, bet arī rada nevienlīdzības sajūtu. Bērniem ir nepieciešams atbalsts, kas pielāgots viņu individuālajām vajadzībām, nevis vispārēja pieeja.

Valsts kontroles loma un izaicinājumi

Valsts kontrole ir izteikusi ieteikumus, lai uzlabotu speciālās izglītības sistēmu, taču šo ieteikumu ieviešana notiek lēni. Šāda situācija ir radījusi bažas par to, vai mācību iestādes un valsts institūcijas patiesi darbojas bērnu interesēs. Tiek uzdots jautājums – kāpēc ir tik grūti ieviest pārmaiņas, kas būtu par labu bērniem ar speciālām vajadzībām?

Raidījuma “Atvērtie faili” pētījumi un secinājumi

Latvijas Radio raidījums “Atvērtie faili” ir veltījis laiku, lai pētītu, vai mācību iestādes, speciālisti un valsts institūcijas reāli strādā bērnu interesēs. Izpētītās lietas liecina, ka, neskatoties uz labiem nodomiem, pastāv ievērojamas atšķirības starp teoriju un praksi. Šo jautājumu aktualizēšana ir ārkārtīgi svarīga, lai uzlabotu izglītības kvalitāti un nodrošinātu bērniem ar speciālām vajadzībām pienācīgu atbalstu.

Secinājums – nepieciešama pārmaiņa

Secinājumā varam teikt, ka Latvijā nepieciešamas steidzamas reformācijas speciālajā izglītībā. Standarti, kas tika radīti pirms pusgadsimta, ir jāmodernizē, lai nodrošinātu, ka visi bērni, neatkarīgi no viņu vajadzībām, var gūt labus izglītības rezultātus. Tikai pārskatot pieeju un veicot nepieciešamās izmaiņas, mēs varam cerēt uz izgaismotāku nākotni visiem Latvijas bērniem.

Šis raksts ir sagatavots, pamatojoties uz LA portāla informāciju.
Oriģinālo rakstu tu vari atrast šeit

Citas ziņas